UTRECHT, 28 mei 2014 – Bij atletiekvereniging Hellas in Utrecht ontvingen woensdagavond vijftien cursisten het certificaat Maatschappelijke Sportcoach uit handen van Theo de Korte, regiomanager van het  Leger des Heils. Nadat de cursusdeelnemers een succesvol sportprogramma voor vijftien sociaal kwetsbare mensen organiseerden, bewezen zij helemaal klaar te zijn om sport als middel in te zetten voor mensen uit deze bijzondere doelgroep.

Zoals altijd bestond het deelnemersveld van de cursus Maatschappelijke Sportcoach uit een zeer gevarieerde groep afkomstig uit zowel de zorg- als de sportwereld. Nieuw in deze editie was dat deelnemers een sportprogramma konden opzetten, zodat de aanstaande Maatschappelijke Sportcoaches direct in de praktijk hun kennis konden toetsen. Het vijftienkoppige deelnemersveld koos voor het organiseren van een sportavond waarbij een kleine vijftien deelnemers doormiddel van korte clinics kennis maakten met diverse sporten, zoals kickboxen, voetbal, Tae Bo en breakdance.

Het resulteerde in een succesvolle sportavond. Ruim vijftien deelnemers kwamen met het vervoer van de verschillende betrokken zorginstellingen naar de Atletiekbaan van Hellas. Het doel van de avond was om zoveel mogelijk mensen in beweging te brengen en hen zo te enthousiasmeren om vaker te gaan sporten. Na de gezamenlijke warming up waarbij plezier en enthousiasme centraal stond, werden de deelnemers in subgroepen verdeeld. De Maatschappelijke Sportcoaches maakten de activiteiten zo laagdrempelig mogelijk, zodat de deelnemers konden ‘proeven’ aan de verschillende sporten. In dat viel Leger des Heils-regio manager De Korte in goede aarde: “Bij sporten kom je jezelf soms tegen maar bovenal vervagen sociale verschillen en is iedereen gelijk. Door sport maken deze kansarme mensen stappen richting een gewoon leven.”

Stichting Life Goals feliciteert de Maatschappelijke Sportcoaches met het behalen van het certificaat. “Na vandaag kunnen we stellen dat de cursisten bijzonder goed geslaagd zijn in het opzetten van een sportprogramma voor kwetsbare mensen. Deze groep had de juiste chemie, mijn complimenten,” besluit cursusleider Oliver de Koning.

Als klapper op de vuurpijl hebben de deelnemers onderling de ambitie uitgesproken het evenement jaarlijks te herhalen. Met dit initiatief komt Life Goals een stap dichterbij het doel om zoveel mogelijk sociaal kwetsbare mensen laten kennismaken met sport. En dat is vandaag gelukt. Na afloop verliet de bus vol met deelnemers al toeterend het sportcomplex.

Cursus Maatschappelijke Sportcoach
De vierdaagse cursus gaat in op diverse onderwerpen waarbij zelfinzicht, team- en persoonlijke ontwikkeling en het organiseren van een sportprogramma voor kwetsbare doelgroepen centraal staan. De cursus heeft als doel om de cursisten structureel aan de slag te zetten om sport te gaan aanbieden voor deze bijzondere doelgroep binnen plaatselijke zorginstellingen en bij sportverenigingen. Voor meer informatie over de curus: www.maatschappelijkesportcoach.nl.

Provincie Gelderland, Stichting Life Goals, Gelderse Sport Federatie en Federatie Opvang bundelen krachten om professionals en vrijwilligers in de sport en zorg- en welzijninstellingen tot Maatschappelijk Sportcoaches op te leiden. Bij interesse in de cursus of voor het aanvragen van meer informatie stuur dan een mail naar: info@stichtinglifegoals.nl