Dutch Street Cup

Beslissende competitieronde Dutch Street Cup-teams in Rotterdam

By 28 May 2014 No Comments

ZEIST, 28 mei 2014 –  Zaterdag 31 mei vindt op het Schouwburgplein de Dutch Street Cup Rotterdam plaats. De Dutch Street Cup is de landelijke straatvoetbalcompetitie voor dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen, georganiseerd door Stichting Life Goals. Maar liefst 38 teams uit 19 gemeenten hebben zich dit seizoen ingeschreven. Veertien teams uit heel Nederland, waaronder een Rotterdams damesteam en drie herenteams , spelen op 31 mei om de dagtitel. Leger des Heils directeur Rotterdam, Johan Koeman, verricht om 12.30u de officiële aftrap. De kick off wordt opgeluisterd met een streetdance optreden van Atelier Velp. Daarnaast speelt een team van het Rotterdamse Centrum voor Dienstverlening  een wedstrijd tegen het Leger des Heils team. Het is de bedoeling dat het Centrum voor Dienstverlening volgend jaar met een team gaat meedoen aan de Dutch Street Cup competitie.

rotterdam3

Rotterdam 3, tijdens de Dutch Street Cup kickoff in Eindhoven 8 maart

Dutch Street Cup Rotterdam
De Dutch Street Cup Rotterdam wordt georganiseerd door het Leger des Heils Rotterdam i.s.m. Stichting Life Goals. De vier Rotterdamse teams bestaan uit cliënten van het Leger des Heils. Het doel van de Dutch Street Cup is om dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen met behulp van sport te stimuleren om de stap terug naar de samenleving te zetten. En ook te gaan sporten bij een reguliere sportclub. Hiermee slaat Dutch Street Cup een brug tussen sportverenigingen en welzijn- en zorginstellingen, en draagt het programma bij aan de + 10% sportparticipatie doelstelling van het NOC*NSF.

Draagvlak
Dutch Street Cup laat zien dat sport bij uitstek een middel is om mensen die buitenspel staan weer aan het gewone leven te laten meedoen”, aldus Johan Koeman, directeur Leger des Heils Rotterdam.” Daarnaast is het goed voor de fysieke en mentale gezondheid van de deelnemers. Dat het draagvlak voor Dutch Street Cup in Rotterdam toeneemt met maar liefst vier teams, een damesteam en drie herenteams, is een verheugende ontwikkeling die aantoont dat sport en welzijn een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de participatie van kwetsbare mensen. Ook het team van het Rotterdams Centrum voor Dienstverlening draagt bij aan deze verbreding van het draagvlak. Wij hopen van harte dat we het Centrum voor Dienstverlening volgend jaar als een nieuwe Dutch Street Cup partner kunnen begroeten. “

Streetdance clinic Atelier Velp
De Dutch Street cup is ontstaan vanuit het straatvoetbal. Vanaf dit jaar worden er meerdere sporten aan het project toegevoegd. Naast voetbal worden basketbal, volleybal, streetdance en wandelen/hardlopen georganiseerd. “We willen nog meer kwetsbare mensen bereiken die hun favoriete sport kunnen beoefenen, en tegelijkertijd de fysieke en mentale voordelen van het sporten ondervinden”, zegt Life Goals voorzitter Frans Derks. In het kader van de sportverbreding verzorgt Atelier Velp tijdens het toernooi een clinic streetdance waarop naast de deelnemers ook het publiek kan aanhaken.

Teams strijden voor een plek in de Dutch Street-finale op 12 en 13 september
Op 12 en 13 september vindt het finaleweekend van de Dutch Street Cup plaats op het Museumplein in Amsterdam. Alle Dutch Street Cup teams spelen tijdens het finaleweekend op hun eigen niveau voor een cup. Het winnende heren- en damesteam van de Dutch Street Cup is Nederlands kampioen en vertegenwoordigt ons land op de Homeless World Cup in Chili van 19 t/m 26 oktober 2014.

Bij Dutch Street Cup Rotterdam wordt ook om de Fair Play Cup gestreden. Alle teams kunnen tijdens de wedstrijden punten verdienen door sportief gedrag te tonen. Het meest sportieve team wint de Cup!

Homeless World Cup 2015 in Amsterdam
De Homeless World Cup is het WK straatvoetbal voor dak- en thuislozen en wordt sinds 2003 georganiseerd. Het wereldkampioenschap vindt volgend jaar in Amsterdam plaats. Op het Museumplein zullen zo’n zeventig landenteams in actie komen. Het WK straatvoetbal wordt in 2015 georganiseerd door Stichting Life Goals i.s.m. het Leger des Heils, de gemeente Amsterdam, de KNVB en het ministerie Veiligheid en Justitie.

Media zijn van harte welkom!

Wat:        Dutch Street Cup – Rotterdam 31 mei

Waar:     Schouwburgplein

Tijden:    11.00 uur – Start wedstrijden

12.30 uur – Officiële kick off door Leger des Heils directeur Rotterdam Johan Koeman