Dutch Career Cup

“Gaan ADO-spelers Tira en Supusepa echt de prijzen uitreiken?”

By 29 April 2014 No Comments

ZEIST, 29 april 2014 – “Gaan Catalin Tira en Christian Supusepa echt de finaleprijzen uitreiken?” De speler van het ADO-team kijkt me verwachtingsvol aan. “Zeker, net nog bevestigd”, antwoord ik. “Dan moeten we er helemaal tegenaan”, klinkt de speler van ADO en spoedt zich naar zijn team om hen op de hoogte te stellen. Er gaat een luid gejuich op. Het Dutch Career Cup-team van ADO Den Haag is er klaar voor…

De velden van SVC ’08 liggen er vlekkeloos bij. Een prachtig sportcomplex onder de rook van Den Haag. Met een al even mooie kantine, kleedkamers en twee terassen met uitzicht op de speelvelden. Achter het complex doemt de Amerikaanse ambassade in aanbouw op. Het gebouw wordt uit voorzorg al permanent bewaakt, en als er ballen over de afrastering worden geschoten krijgt SVC ’08 ze na onderzoek een paar dagen later terug.

10250064_600081936755171_3064887948335662893_n

“We vinden het een eer om zo’n toernooi met zo’n mooi doel mede te organiseren”, zegt Algemeen directeur van ADO Den Haag, Piet Jansen, in zijn welkomstwoord. “Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via sport aan een baan helpen. Daar staan we honderd procent achter!“

Voordat het toernooi om 11 uur van start gaat, wordt eerst een teamfoto gemaakt van alle aanvoerders. Zij poseren trots met de speciale Respect aanvoerdersband om de arm, die zij deze ochtend hebben gekregen van de organisatie. Sportiviteit en respect staan bij de Dutch Career Cup hoog in het vaandel. Het is meer dan voetbal! Na de laatste klik van de fotograaf roept één van de aanvoerders over het veld: “Veel plezier jongens!” Waarna zijn collega’s enthousiast elkaar de hand schudden en elkaar succes wensen. Een mooi begin van een sportief toernooi!

10154526_600071790089519_8074959986417249301_n

De eerste wedstrijden starten om 11.00 uur. Twaalf teams zijn op het toernooi actief. Verschillende prijzen zijn vandaag te winnen. Een mooie beker voor de dagwinnaar van het toernooi, maar ook individuele prijzen voor de speler die het hardst kan schieten of de meeste punten scoort tijdens het side event ‘gaten schieten’. De sportiefste ploeg van de dag wint de Fair Play Cup. Stagiaires van de mede organisator ADO in de Maatschappij bepalen per wedstrijd de Fair Play score voor de teams. Deze job nemen zij zeer serieus, zonder een steek te laten vallen. Het applaus dat ze aan het eind van de dag krijgen, is meer dan terecht.

De hele dag wordt met veel inzet en passie gevoetbald. De spelers gaan er helemaal voor. Een speler van DOVO Veenendaal spant ongetwijfeld de kroon.” Als we deze wedstrijd verliezen”, roept hij bij de finale om de 3e en 4e plaats, “ dan vreet ik de bal op.” Gelukkig voor hem wint zijn team. DOVO Veenendaal eindigt op de derde plaats. De finale tussen Vitesse en UVS Leiden is een regelrechte thriller. Pas aan het eind is Vitesse met een 2-0 score zeker van de overwinning. “ Mag ook wel na twee keer als tweede te zijn geëindigd “, verzucht de dolgelukkige aanvoerder Robbie.

10291359_598787213551310_3243454261347094868_n

De prijsuitreiking is al even feestelijk. ADO spelers Catalin Tira en Christian Supusepa reiken met veel plezier de prijzen uit. Elke speler krijgt ter herinnering aan het toernooi een vaantje, de Fair Play Cup gaat naar FC Almere City en de finalebeker naar Vitesse.  Maar daar blijft het niet bij. Bij de side events zijn er nog spelers in de prijzen gevallen, namelijk Vitesse speler Enes die het hardst kon schieten, en DOVO speler Yourie scoorde het meest aantal punten bij het onderdeel ‘gaten schieten’.

Dutch Career Cup Den Haag was een prachtig en sportief toernooi. Verliezers waren er niet. Alleen maar winnaars.