Dutch Street Cup

Volop strijd bij Dutch Street Cup in Den Haag

By 17 April 2014 2 Comments

ZEIST 17 april – “Wat gebeurt hier?” Een groep Japanse toeristen dromt om ons heen, Als ik uitleg dat het om een straatvoetbaltoernooi voor kwetsbare mensen gaat, beginnen ze massaal te filmen. Een paar willen met de spelers op de foto. “Voor het thuisfront”, zegt hun gids verontschuldigend. “Ze vinden het een heel mooi initiatief. Zo iets hebben ze niet Japan.”

Het hele toernooi is het een komen en gaan van toeristen. Ze komen in eerste instantie voor het Binnenhof en de Tweede Kamer, maar pakken Dutch Street Cup en passant mee. De sfeer is er niet minder om. Er wordt hard maar sportief gevoetbald; met veel passie en inzet. De stemming wordt nog beter als Atelier Velp samen met de Haagse Dance Studio Natya bij de de kick off  een streetdance act opvoert. De vonken vliegen er vanaf, en in een mum van tijd swingt iedereen mee.

ateliervelp
Maar daar blijft het niet bij. Als de streetdancers naar het standbeeld van Koning Willem 1 uitwijken, sluiten ook passanten en spelers aan. In no time is Zijne Hoogheid Willem 1 het middelpunt van éen grote swingende meute. Ook de clinic van basketbalclub St4R trekt de nodige belangstelling. Veel toeschouwers proberen , bijgestaan door een professionele speler, de bal in de basket te krijgen. En soms worden ook mini-wedstrijden gespeeld. Rond 13.00u is het Plein hartje Den Haag uitgegroeid tot een waar sportfestijn voor kwetsbare mensen. “Wat kan sport mooi zijn”, verzucht wethouder Baldewsingh die met Leger des Heils directeur Bert Sprokkereef de kick off heeft verricht. “Sport verbroedert echt, kijk naar al die mensen die ik weet niet waar vandaan komen.”

denhaagkickoff

Maar er wordt ook gevoetbald. Vooral de wedstrijden van de twee Haagse teams trekken veel belangstelling.” Als ADO net als jullie speelt, zou het nog beter gaan”, scandeert een supporter. De finale tussen Den Haag West en Utrecht 1 is een domper voor hem. Ondanks alle aanmoedigingen wint Utrecht met 4 : 2. “Je kunt niet alles hebben”, troost hij als de zichtbaar aangeslagen spelers van Den Haag het veld verlaten. ” Kop op, jullie hebben als leeuwen gevochten”.

denhaagwinnaar

En zo eindigt een mooi toernooi zoals het begon. Met een paar lovende woorden voor de spelers. Waarmee de supporter zonder dat hij het zich realiseert Dutch Street Cup een groot compliment heeft gegeven. Het bestrijden van vooroordelen is een van de doelstellingen. In Den Haag werden we op onze wenken bediend.

Join the discussion 2 Comments