Dutch Career Cup

Vitesse start nieuw seizoen Dutch Career Cup

By 19 November 2013 No Comments

ARNHEM, 19 november 2013 – Dinsdagmiddag 19 november presenteerde het Vitesse Dutch Career Cup-team zich op Papendal. De Dutch Career Cup is één van de maatschappelijke projecten van Vitesse Betrokken. Samen met gemeente Arnhem, UWV en USG Restart stappen zeventien jongeren in een intensief traject. De Dutch Career Cup is een landelijk voetbal- en re-integratieprogramma voor werkzoekenden, georganiseerd door stichting LifeGoals. Het doel van de Dutch Career Cup is om Wajong- en bijstandsjongeren te ondersteunen bij het vinden van een betaalde baan. Voetbal is daarbij het centrale midden.

Naast het voetbalaspect wordt er hard gewerkt aan zaken zoals het nakomen van afspraken, omgang met anderen (in teamverband), acceptatie en normbesef. Onder leiding van Vitesse-jeugdtrainers trainen de zeventien deelnemers tweemaal per week. Eens in de zes weken wordt een toernooi gespeeld tegen Dutch Career Cup-teams uit heel Nederland. In verband met de afwezigheid van international en Dutch Career Cup-ambassadeur Patrick van Aanholt, ondertekende teamgenoot Gaël Kakuta de contracten met de deelnemers.

Wethouder Michiel van Wessem van de gemeente Arnhem: “De Dutch Career Cup is een prachtig initiatief. Dankzij de samenwerking van verschillende partijen biedt het jongeren een kans om via voetbal te bouwen aan hun toekomst met perspectief op betaald werk.”
Joost de Wit, algemeen directeur Vitesse: “Met de uitstraling en kracht van Vitesse kunnen wij de jongeren ondersteunen en voorbereiden op een betaalde baan op de arbeidsmarkt. Daarbij zoeken wij een-tweetjese zoals het inzetten van werkervaringsplekken bij bedrijven binnen onze businessclub.”

Na het traject worden de deelnemers blijvend begeleid door een jobcoach van USG Restart. Inmiddels hebben vijftien jongeren dankzij Vitesse Betrokken en de Dutch Career Cup een betaalde baan gevonden. De Dutch Career Cup wordt voor het derde jaar georganiseerd.