Dutch Street CupHomeless World Cup

Dutch Street Cup-teams MVV & PSV winnen EK in Manchester

By 8 November 2013 No Comments

MANCHESTER, 8 november 2013 – Het Dutch Street Cup-team Limburg-Brabant is donderdag in Manchester Europees Kampioen geworden. Drie spelers van het Dutch Street Cup-team uit Eindhoven en twee spelers uit het team van Maastricht reisden van dinsdag 5 november t/m vrijdag 8 november naar Engeland om deel te nemen aan de European Homeless Cup. Het voetbaltoernooi vloeit voort uit een internationale samenwerking tussen Europese landen waar eenzelfde straatvoetbalcompetitie wordt georganiseerd. Stichting Life Goals, organisator van Dutch Street Cup, de Nederlandse straatvoetbalcompetitie voor cliënten uit de Maatschappelijke Opvang, vertegenwoordigt ons land in het Europese netwerk en is samen met het Dutch Street Cup-team Limburg-Brabant afgereisd naar Engeland.

Het vierdaagse internationale seminar waaraan naast Nederland ook België, Luxemburg, Duitsland, Bosnië, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk, en Hongarije deelnamen, werd georganiseerd door de engelse partnerorganisatie Homeless Football Association. Het programma bestond uit het bezoeken van het Football Museum, Champions League wedstrijd Manchester City – CSKA Moskou, het bijwonen van workshops waarin het Engelse streetsoccer model werd geïntroduceerd, een tour door het Old Trafford stadion, een training op het trainingscomplex van Manchester United en de European Homeless Cup. Het Nederlandse team heeft geweldige ervaringen opgedaan en een prima en ook sportief toernooi gespeeld waarin zij Zwitserland in de finale versloegen. Het Nederlandse team bestond uit spelers van verschillende partners: Leger des Heils, stichting Neos, st Annaklooster, st Moveoo, st Rimo en trainers van PSV en MVV. Het kampioensteam maakte na afloop een geweldig gebaar door de ‘Cup’ aan het Portugese team te geven. Speler Steven: “Portugal had alle wedstrijden verloren, en bleven met veel inzet en plezier voetballen. Daar heb ik diep respect voor.” Aanvoerder Andy voegt hier aan toe, “De glimlach op het gezicht van de Portugese spelers bij het overhandigen van de Cup zal ik nooit vergeten. Dat is echt onbetaalbaar!”

Sport als middel
Stichting Life Goals en haar maatschappelijke partners zetten sport, specifiek voetbal, als middel in om deelnemers weer een doel in hun leven en in de maatschappij te geven. De kracht van een laagdrempelige sport als straatvoetbal fungeert hierbij als hefboom die het re-integratieproces van de cliënten uit de Maatschappelijke Opvang activeert. Spelers bouwen door mee te doen aan hun zelfvertrouwen, creëren een positiever zelfbeeld en doen structuur en ritme op om de stap naar het alledaagse leven te zetten. De in Manchester opgedane ervaringen hebben de spelers van het Dutch Street Cup-team Limburg-Brabant een positieve boost gegeven. Het is een ervaring die zij nooit zullen vergeten!
De spelers zullen voorafgaand aan de wedstrijden bij PSV (23 november PSV-SC Heerenveen) en MVV (17 november MVVV Maastricht – FC Volendam) op passende wijze gehuldigd worden.