Dutch Street Cup

Dutch Street Cup aan de Maas in Dordrecht

By 9 September 2013 No Comments

DORDRECHT, 28 september 2013 – “We waren al gewaarschuwd dat ze zouden komen.” De bewoonster van een flat op het Otto Dickeplein gebaart afkeurend naar het veldje waar de Dutch Street Cup spelers zich inschieten. “Gewaarschuwd?” “Ja, wat anders met zulke lui……..”

Als ik haar verzeker dat alles goed zal verlopen, loopt ze hoofdschuddend weg. Aan haar is Dutch Street Cup niet besteed. In de loop van de dag zijn er echter ook positieve reacties van de bewoners. “Nooit gedacht dat ze zo gedisciplineerd kunnen voetballen,” laat een FC Dordrecht fan weten. “Zitten rasvoetballertjes bij,” beaamt een ander. “Alles zo schoon achtergelaten,” merkt een bejaarde vrouw na afloop van het toernooi goedkeurend op.

Dutch Street Cup kan tevreden zijn. Aan het eind van de dag zijn bij een aantal buurtbewoners de vooroordelen weggenomen. Wat een potje straatvoetbal niet teweeg kan brengen.

Wethouder Reynvaan verwoordt het op haar eigen manier. “De jongens en meisjes die hier voetballen, laten zien dat we allemaal hetzelfde zijn waar je je ook op de maatschappelijke ladder bevindt. Teamgeest, communiceren, respect voor elkaar, daar gaat het om in het leven.”

Bij de kick off om 12.00u zorgt de hooggehakte wethouder voor het nodige opzien. Met een geroutineerde schaarbeweging schiet ze een penalty erin, en als ze bij de volgende een pump verliest moet ze hem opnieuw nemen van scheidsrechter Frans Derks. Ook Leger des Heils directeur Joanne Blaak schiet er een penalty in. “Ik heb advies van mijn echtgenoot gekregen,” laat ze weten. “Dat betaalt zich nu uit.” FC Dordrecht voorzitter, Ad Heijsman, baart opzien met de opmerking dat hij een paar talenten heeft gezien. De hele dag word ik de kop gek gezeurd wie hij daarmee bedoelt. Een overstap naar een topclub is de ultieme droom van elke Dutch Street Cup speler.

In de loop van de middag verzamelen zich steeds meer toeschouwers om het veld. Vooral de wedstrijden van het Dordse team worden intensief gevolgd. En dan met name de derbies tegen de Rotterdammers. De verloren bekerwedstrijd van FC Dordrecht tegen Feyenoord zit nog vers in het geheugen.

De finale tussen Amsterdam en nieuwkomer Zeeland is een regelrechte thriller. Er wordt op het scherp van de snede gespeeld, en de spelers vechten voor elke millimeter. Het duel wordt uiteindelijk met 6 : 5 in het voordeel van Amsterdam beslecht. ” Ik ben trots op jullie zegt Leger des Heils begeleider Jaap tegen het Zeeuwse team. “Voor de eerste keer meedoen en dan al in de finale zitten. Dat belooft wat voor het volgend jaar.”

De Fair Play Cup gaat naar Rotterdam dames. Ze scoren elke wedstrijd de hoogste punten die er zijn te vergeven: een tien. “Deze prijs gaat in de erekast,” aldus de trotse trainer. “Een mooiere prijs is er niet.”

“Tot volgend jaar,” zeg ik bij wijze van afscheid tegen alle deelnemers, trainers, begeleiders, scheidsrechters, dj PP, de EHBO, Kenny en Dave. Dutch Street Cup 2013 is afgelopen.