Rotterdam, woensdag 11 april – Als koeien na de winter die voor het eerst de wei in mochten liepen de deelnemers over de klinkers van het Lloyd Multiplein in Rotterdam. Op Life Goals Festival Rotterdam werd weer gescoord, gezweet en maakten de spelers uit heel Nederland af en toe zelfs tiki-taka-achtige combinaties.

Het seizoen is weer begonnen. Life Goals Nederland organiseert dit jaar vier sportfestivals. De aftrap was in Rotterdam, waar 350 deelnemers van 35 teams meededen aan het eerste straatvoetbaltoernooi van 2018. Mede door de samenwerking met Sportbedrijf Rotterdam, het Leger des Heils Maatschappelijk Centrum Rotterdam en het Centrum voor Dienstverlening Rotterdam beleefden de deelnemers een fantastische dag op Life Goals Festival Rotterdam.

Winnen, maar wel op een sportieve manier
“Ik doe voor het eerst mee”, zegt Melvin (24), “en het valt me op hoe vriendschappelijk het allemaal is. Mensen willen winnen, maar wel op een sportieve manier.”

Melvin komt uit voor het team van Life Goals Nijmegen. Dat doet voor het eerst mee aan een festival. Zo zijn er meerdere teams die debuteren op Life Goals Festival Rotterdam. Maar liefst vier teams komen uit Amsterdam, ook Purmerend heeft voor het eerst een team gestuurd. Daarnaast zijn er verschillende teams die al langer meedraaien. Zo is het festival in Rotterdam een mooie mix van nieuwe en vertrouwde gezichten. Mensen die met elkaar gemeen hebben dat ze een moeilijke tijd hebben doorgemaakt.

“Een jongen van de straat”
Zo ook Melvin, “een jongen van de straat”, zegt hij zelf. “Ik heb een heftig verleden, echt domme dingen gedaan. Maar nu geef ik les op de havo en vwo in Nijmegen. Als ervaringsdeskundige. Zo maken die leerlingen niet de fouten die ik heb gemaakt. Ook al help ik er maar één, dan is het de moeite waard.”

Melvin is een goede voetballer, hij speelde ooit in een jeugdteam van N.E.C., maar op het festival lopen ook mindere spelers rond. “Geeft niks. Het gaat erom wat je samen kan. Als ik in dit team speel voel ik kameraadschap. Heel fijn is dat.”

Voor Ana (29) is het festival aan het Lloyd Multiplein een thuiswedstrijd. Ze komt al 5 jaar uit voor het Rotterdamse damesteam. “Hoe belangrijk voetbal voor me is? Heel belangrijk. Ik train twee keer in de week, het kost me elke keer 6 euro om er te komen. Maar ik heb het ervoor over. Ik vind het zelf moeilijk mensen in vertrouwen te nemen, ik maak niet gemakkelijk nieuwe vrienden. Maar de meiden uit m’n team zie ik als vriendinnen. Als er iets met me is, vragen ze hoe het gaat.”

“Voetballen zorgt ervoor dat ik fit word. Je moet in beweging blijven hè?” Binnenkort wil ze beginnen met een opleiding voor ouderenverzorgster. “Dat heb ik eerder gedaan. Ik kan goed met oude mensen. Dat zou ik graag weer willen doen.”

Life Goals Festival Rotterdam 2018

Rotterdam Dames op Life Goals Festival Rotterdam,

“Je krijgt hier geen stempel”
Zo heeft iedere deelnemer zijn eigen verhaal. Mehdi (48) uit Purmerend kijkt zijn ogen uit in Rotterdam. “Ik krijg hier veel positieve energie. Mensen zijn hier op een goede manier met zichzelf bezig”, zegt Mehdi. “Iedere voetballer die hier rondloopt, heeft zijn eigen geschiedenis. Maar het mooie is hier dat je geen stempel krijgt. Of je nu ADHD of een vorm van autisme hebt, het maakt allemaal niets uit. Je mag hier jezelf zijn.”

Mehdi praat rustig en duidelijk, lijkt eerder een hulpverlener dan deelnemer. “Ik ben afgekeurd, maar sta zeker niet stil. Ik heb de afgelopen jaren verschillende cursussen gevolgd. Het is belangrijk dat je jezelf blijft ontwikkelen. Sporten helpt daarbij. Van huis uit heb ik nooit gesport. Laatst zei iemand tegen me: ‘Voor iemand die nooit gesport heeft ben je best sportief’. Een mooi compliment, want het betekent dat ik toch maar weer mooi een barrière heb doorbroken.”

Life Goals Festival Rotterdam 2018

Het debuut van Life Goals Purmerend op de Life Goals Festivals eindigde in het ontvangst nemen van de FairPlay prijs.

Het aankomende Life Goals Festival vindt plaats in Leeuwarden. Wil je meer informatie? Klik dan hier.