Utrecht, 28 augustus 2017 – Oslo, here we come! Het Nederlandse team is klaar voor de Homeless World Cup. Vandaag zet de complete Nederlandse delegatie – 8 vrouwen, 8 mannen, 4 begeleiders, een documentairemaakster en een vertegenwoordiger van Life Goals partner Leger des Heils – voet aan Noorse wal.

“Wij zijn er klaar voor”, zegt Dico de Jager. Samen met bondscoach René van Rijswijk begeleidt hij namens Life Goals Nederland de Nederlandse teams op de Homeless World Cup in de Noorse hoofdstad Oslo. Wie Life Goals op Facebook of Instagram volgt, kan beamen dat het team klaar is: alle deelnemers lieten zich positief uit.

Leerzame ervaring
“De verwachtingen zijn hooggespannen, en dan heb ik het niet zozeer over de resultaten”, zegt Dico. “Die zijn van ondergeschikt belang. De persoonlijke ontwikkeling van deelnemers staat voorop. Het wordt voor hen sowieso een leerzame ervaring.”

In de afgelopen weken zijn de spelers verschillende malen bij elkaar geweest. Om samen te trainen, elkaar beter te leren kennen, maar ook om persoonlijke doelen te formuleren. “Dat is belangrijk omdat we tien dagen met elkaar op pad gaan. Dit is een goede omgeving om met je eigen ontwikkeling aan de slag te gaan. Het zal intensief worden, iedereen zal z’n ups en downs meemaken, maar ik weet zeker dat iedereen over tien dagen met veel positieve ervaringen zal terugkomen.”

Homeless World Cup
De Homeless World Cup stichting ondersteunt 74 lokale projecten over de gehele wereld. De organisatie is het meest bekend om het jaarlijkse Homeless World Cup toernooi. Daarnaast is één van hun kerntaken het verder laten ontwikkelen van lokale sport projecten voor dak- en thuislozen.

In samenwerking met de Gemeente Amsterdam, het Leger des Heils en SportsGen heeft Life Goals het toernooi in 2015 in Amsterdam georganiseerd. Het toernooi vond plaats op het Museumplein pal voor het Rijksmuseum.

Op zaterdag 12 september 2015 was de aftrap van de Homeless World Cup in Amsterdam.

Social media en live stream
Wie de verrichtingen van de Nederlandse dames en heren wil volgen, moet vooral de social media van Life Goals in de gaten houden. De organisatie heeft ook een livestream van alle wedstrijden.

De officiële opening van de Homeless World Cup vindt op 29 augustus plaats. Het toernooi eindigt op 5 september.