Homeless World Cup

Stichting Life Goals organiseert Homeless World Cup 2015 in Amsterdam

By 14 March 2013 No Comments

AMSTERDAM, 14 maart 2013 – De Homeless World Cup wordt in 2015 gehouden in Amsterdam. Dat maakte president Mel Young van de Homeless World Cup vandaag bekend. In aanwezigheid van burgemeester Van der Laan en wethouder Van der Burg sprak Mel Young lovend over de plannen van de gemeente om het evenement in 2015 te organiseren. “Amsterdam staat wereldwijd bekend als een sociaal geëngageerde stad met een open uitstraling, daar past dit evenement uitstekend bij,” zei Mel Young in zijn toelichting.

De Homeless World Cup is het WK straatvoetbal voor dak- en thuislozen. Het evenement is in 2003 ontstaan en is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een mondiaal evenement met 70 deelnemende landen. Het doel van de Homeless World Cup is om kwetsbare mensen via sport te betrekken bij de samenleving. Wethouder Van der Burg: “Als stad Amsterdam vinden wij het belangrijk dat iedereen kan sporten. Rijk of arm, dat mag niet uitmaken. Dit WK is een prachtig voorbeeld van de kracht van sport. Eerdere edities in o.a. Rio de Janeiro en Mexico City hebben uitgewezen dat dit voetbalfestival, waar meer dan 70 landen aan deelnemen, een enorme impuls geeft aan de sportparticipatie van kwetsbare mensen. Wij zien er naar uit om dit bijzondere sportevenement te mogen organiseren.”

Samen met de gemeente Amsterdam, het Leger des Heils, het ministerie van Veiligheid en Justitie en de KNVB is een bidbook opgesteld dat op 11 mei 2012 overhandigd werd aan de Homeless World Cup organisatie. Na meerdere bezoeken aan de Nederlandse hoofdstad heeft de Homeless World Cup-organisatie op donderdag 14 maart bekend gemaakt dat Amsterdam het toernooi krijgt toegewezen. Andere kandidaat-steden waren: Oslo (Noorwegen) en Santiago (Chili).

De Homeless World Cup 2015 wordt georganiseerd door Stichting Life Goals die sinds 2008 onder meer de Dutch Street Cup organiseert, de landelijke straatvoetbalcompetitie voor dak- en thuislozen. De partners die bijdragen aan de organisatie en dit op de persconferentie in een gezamenlijk convenant hebben vastgelegd zijn: de gemeente Amsterdam (burgemeester Van der Laan, wethouder Van der Burg),  het Leger des Heils (Henk Dijkstra), de KNVB (Michael van Praag) en het Ministerie voor Veiligheid en Justitie (Jacco Groeneveld).

“Met het binnenhalen van de Homeless World Cup 2015 hebben wij een droom verwezenlijkt,” aldus Life Goals voorzitter, Frans Derks. “Life Goals is er voor de sportparticipatie van mensen die de aansluiting op wat voor manier dan ook gemist hebben. Dit evenement, met fantastische partners, vergroot de impact van ons werk zodat iedereen kan zien dat sport veel meer is dan alleen het spelletje. Het betekent voor veel mensen letterlijk het verschil tussen passief op de bank zitten of actief in het leven staan. Prachtig dat we daar aan kunnen bijdragen!”