Life Goals Utrecht

Over Life Goals Utrecht

Life Goals Utrecht is onderdeel van de Sport Coalitie Utrecht. Samen bieden zij een passend sportaanbod aan burgers vanaf 16 jaar en ouder die problemen hebben binnen meerdere leefdomeinen, zoals geestelijke en/of lichamelijke gezondheid, middelengebruik of schulden. Vaak hebben zij hierdoor geen of moeilijk toegang tot reguliere sportmogelijkheden.

Aan het reguliere aanbod is namelijk geen gebrek, maar een passend sportactiviteiten voor mensen met complexe problematiek is lastig te vinden. Juist voor deze doelgroep wil Life Goals Utrecht zich hard maken. Om deze doelgroep toch de mogelijkheid te bieden om te sporten werken Life Goals Utrecht en Sport Coalitie Utrecht aan maatschappelijke sportprogramma’s. Deze programma’s hebben als doel het creëren van veilige en aangepaste sportactiviteiten voor de kwetsbare doelgroep. Samen staan zij voor een samenleving waarin niemand buitenspel staat.

Sportactiviteiten voor en door de doelgroep
Anders dan bij een sportvereniging wordt niet van deelnemers verwacht dat ze altijd aanwezig zijn of er op vaste momenten getraind moet worden. Deelnemers kiezen zelf wanneer zij zich comfortabel genoeg voelen om te sporten. Alle deelnemers zijn welkom en kunnen op hun eigen tempo werken aan herstel. Deze methodiek is afkomstig van SveT (Sport voor een Toekomst). Binnen deze methodiek wordt hard gewerkt aan zelfontwikkeling. Zo hebben deelnemers de mogelijkheid, wanneer zij dusdanig ver in herstel zijn, om cursussen en opleidingen te volgen zoals assistent fitnesscoach en leider sport en recreatie.

Samenwerking
Stichting Life Goals verbindt in samenwerking met De Tussenvoorziening, het Leger des Heils, Lister, Van der Hoeven Kliniek, SveT, Jellinek, De Wilg, Ubuntuhuis, en Sport Utrecht de domeinen zorg en sport professioneel met elkaar. Door afspraken te maken hoe de verschillende organisaties elkaar in kunnen zetten, sluiten we ook aan bij de visie versterken sociale basis (WMO) 2018 en het Utrechts Sportakkoord dat op 24 juni 2019 is afgesloten.

Stichting Life Goals Nederland
Life Goals Utrecht is onderdeel van het Stichting Life Goals Nederland netwerk. Stichting Life Goals Nederland werkt met lokale Life Goals Programma’s die in hun omgeving sportprogramma’s voor kwetsbare mensen aanbieden.

Projecten in Utrecht

Structureel programma
Binnen onze programma’s staat het concept positieve gezondheid centraal.
De programma’s bestaan uit twee elementen: ten eerste een stuk deskundigheidsbevordering voor Buurtsportcoaches (of andere coaches) over kwetsbare doelgroepen. Daarnaast krijg je als gemeente toegang tot de Life Goals Monitor om het maatschappelijke effect van het programma en de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers te monitoren.

Life Goals Youth
Life Goals Youth is opgezet om jongeren vanaf hun 18de jaar nieuw perspectief te bieden en strafbaar gedrag te voorkomen. Met dit op maat gemaakte sportprogramma bieden wij gemeenten de helpende hand om deze jongeren te bereiken, wij maken hen namelijk minder vatbaar voor het criminele pad!

Life Goals for Social Change
Dit project is onderdeel van Geestkracht van FNO en helpt jonge statushouders via de sport aan hun toekomst te werken én Nederlanders te leren kennen. Voor jonge vluchtelingen is het namelijk moeilijk om mee te doen in Nederland. Niet verwonderlijk: bouw maar eens zelf een sociaal netwerk op als je in een vreemd land woont. Dit project wil jonge vluchtelingen (25 tot 35 jaar) in hun kracht zetten zodat zij zelfstandig hun toekomst kunnen vormgeven.

MDT Set Your Life Goals
Iets goeds doen voor een ander, nieuwe mensen ontmoeten en tegelijkertijd je eigen talenten ontdekken. Dat is bedoeling van de MDT, de maatschappelijke diensttijd. Waarom niet via de sport? MDT Set Your Life Goals biedt kwetsbare jongeren een kans om met sport het verschil te maken en te werken aan hun eigen toekomst.

Meer infö over de projecten? Klik hier!

Activiteiten Life Goals Utrecht

Meer informatie?
Zwemmen en Paardrijden: Barry Molenaar - 06 25 76 55 66 of Lex van Dalfsen - 06 30 02 43 81
Alle overige activiteiten: Kees Grovenstein - 06 11 38 70 56