Dutch Street Cup

Opening Dutch Street Cup in Eindhovense festivalsferen

By 19 March 2016 No Comments

Veertig enthousiaste teams, een opzwepende speaker, lekkere muziek en heel veel sfeer. Het waren de ingrediënten van een in alle opzichten geslaagd openingsfestival van de Dutch Street Cup in het Beursgebouw in Eindhoven.

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. De winter was misschien niet hard, maar duurde wel lang. Zaterdag 17 maart was dan eindelijk het moment daar. De start van een nieuw seizoen Dutch Street Cup. De tenues gewassen en gestreken, de schoenen uit het vet, de techniek bijgeschaafd en de conditie op peil. Alhoewel, de conditie op peil. ‘Toch wel weer heel intensief’, hijgt er een als hij na de eerste wedstrijd van het veld afstapt. ‘Toch wel wat gewicht bijgekomen afgelopen winter’, steunt de ander.

Het mocht de pret niet drukken. De Dutch Street Cup 2016 opende met een even sfeervol als bruisend evenement in het Eindhovense Beursgebouw. Veertig teams uit alle delen van het land, streken al vroeg in de ochtend neer in het centrum van de lichtstad. Waar blikken van herkenning werden afgewisseld met enthousiaste high fives en vriendschappelijke omhelzingen. Waar gretige vechtlust uit de ogen straalden en met passie het ene na het andere technisch hoogstandje werd uitgespeeld binnen de lijnen.

In de schaduw van het Philips Stadion, aan de vooravond van de kraker tussen PSV en Ajax, kon het natuurlijk niet uitblijven of er moest iets met die wedstrijd worden gedaan. Het was dan ook niet geheel verrassend dat zaterdagmorgen Hans van Breukelen en Aad de Mos zich bij de deur van het Beursgebouw meldden voor een opwarmertje op de topper. Met een vluchtelingenteam van Eritreeërs die zich in Amsterdam hebben verschanst, en een team van Syriërs die onderdak hebben gevonden in Eindhoven speelden Van Breukelen en De Mos hun eigen PSV-Ajax, met een knipoog naar de helden van de grasmat.

Zoals elke zichzelf respecterende topwedstrijd zich ontwikkelt, zo hielden de beide in officiële clubtenues gestoken teams elkaar uitstekend in evenwicht. Geleid door oud-topscheidsrechter Frans Derks kwamen de gelegenheidsteams van PSV en Ajax bij de Dutch Street Cup niet verder dan een 2-2 eindstand. ‘Shoot-outs’, klonk het onverbiddelijk uit de mond van de scheids, die hoe dan ook een winnaar wilde kunnen aanwijzen. Het werd de Amsterdamse selectie van Aad de Mos die het vanaf de penaltystip net even iets slimmer uitspeelde dan zijn Eindhovense gastheren.

Maar uiteindelijk stond het Beursgebouw in Eindhoven natuurlijk in het teken van de Dutch Street Cup. Veertig tot op het bot gemotiveerde teams, die zich vol overgave op het evenement storten. Een intensief evenement, dat het uiterste vergde van de vier finalisten bij de dames en de heren. Bij de mannen won de selectie van Utrecht in een zenuwslopende finale tegen Noord Veluwe, waarvoor wel een lange reeks shoot-outs voor nodig was. De meiden van Noord-Veluwe bleken over de langste adem te beschikken en verwezen de vrouwen van Rotterdam 2 naar de tweede plaats. De Fair Play Cup werd door de mannen van PEC Zwolle meegenomen naar het oosten van het land.

Over twee weken is het tijd voor nieuwe rondes en nieuwe kansen, als de Dutch Street Cup op 2 april wordt vervolgd in Rotterdam.