(Ex-)psychiater, schrijver en columnist

(Ex-)psychiater, schrijver en columnist

“Als je negen maanden met mensen gaat bewegen, zal een substantieel deel van de wachtenden zeggen: laat die behandeling maar zitten.”

Mentale gezondheid is een te beperkt begrip
Sport kan een belangrijke rol spelen bij het verkorten van de wachttijden in de GGZ. “Het landelijk gemiddelde van de wachttijd voor een GZZ-behandeling is negen maanden. Er staan 60.000 volwassenen op de wachtlijst. Al die mensen kunnen vandaag beginnen met bewegen. Als je negen maanden met mensen gaat bewegen, zal een substantieel deel van de wachtenden zeggen: laat die behandeling maar zitten. Zorgverleners wordt geleerd om te beginnen met de minst ingrijpende behandeling. Sport is een hele eenvoudige interventie waardoor mensen zich beter gaan voelen. Bovendien kan iedereen sporten: ook een 89-jarige in een rolstoel kan overgooien met een bal. Zo ga je niet uit van de klachten van mensen, maar van wat ze wel kunnen: van klacht naar kracht. ”

Alleen sporten is goed, samen sporten is nog beter
Beweging is daarbij de basis: “Veel mensen vinden het lastig om te praten. Dus laat ze samen bewegen: gooi een bal in een groep en er gebeurt iets. Ze komen uit hun hoofd en in hun lichaam. Alleen sporten is goed, samen bewegen is nog beter.”

Meer informatie over Stichting Life Goals