Life Goals Academie FAQ

We helpen graag met het beantwoorden van je vragen over de Life Goals Academie. Hieronder hebben we alle vragen waarvan ze veelgestelde worden even onder elkaar gezet. Is je vraag nog steeds niet beantwoord? Dan kan je mailen naar dico.dejager@stichtinglifegoals.nl

De Life Goals Academie

1. Wat is de Life Goals Academie?
Met Stichting Life Goals Nederland zetten wij al 10 jaar in op sport voor kwetsbare doelgroepen. De academie is ons kenniscentrum. Hier combineren we alle opgedane kennis in opleidingen die gaan over impact maken met sport voor kwetsbare doelgroepen.

2. Zijn de cursussen van de Life Goals Academie iets voor mij?
De opleidingen zijn voor iedereen die iets wil doen met sport voor kwetsbare groepen. Denk aan buurtsportcoaches, zorgmedewerkers, jongerenwerkers, vrijwilligers, sporttrainers of mensen vanuit de doelgroep zelf.

Maatschappelijke Sportcoach Cursus

1. Voor wie is de Maatschappelijke Sportcoach Cursus
Deze cursus is voor iedereen zelf sport wil inzetten voor kwetsbare doelgroepen. Denk aan sporttrainers, buurtsportcoaches en zorgmedewekers. In de cursus kijken we onder anderen naar hoe je sport aan kunt bieden aan deze doelgroepen, hoe je deelnemers werft en hoe je hen vervolgens behoudt.

2. Wat wordt er behandeld in de cursus?
De cursus bestaat uit verschillende modules:

• Sport als middel
  • Sport voor Life Goals
  • Groepsprocessen
  • Zelfinzicht
  • Leiderschapsstijlen
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Werving en behoud deelnemers

3. Wat kan ik na de cursus?
Na de cursus heb je handvatten gekregen voor het aanbieden van sport voor kwetsbare groepen. Je weet waar je hen kunt vinden, hoe je je sportaanbod kunt aanpassen zodat het voor iedereen leuk is, hoe je deelnemers kunt behouden, hoe je de groep kunt begeleiden en de sfeer kunt bewaken maar je leert ook wat je eigen kwaliteiten en valkuilen zijn en hoe je deze kunt inzetten zodat ze het beste naar voren komen als je voor de groep staat.

4. Wat kost de cursus?
De cursus kost 850 euro per persoon.

5. Wanneer vindt er een cursus plaats?
Er vinden ongeveer 12 cursussen per jaar plaats. De meesten hiervan zijn in Utrecht, maar het is ook mogelijk een cursus in je eigen gemeente te organiseren. Dit zijn alle geplande data van de Maatschappelijke Sportcoach cursussen:

• Maatschappelijke Sportcoach Cursus 1 – locatie onbekend
    • 4-11, 18-11, 02-12
  • Maatschappelijke Sportcoach Cursus 2 – Utrecht
    • 10-11, 24-11, 08-12

6. Is het ook mogelijk de cursus in company af te nemen?
De cursus kan in company afgenomen worden vanaf 8 personen. Daarbij verwachten we van de lokale organisatie dat zij de locatie en lunch regelen.

Ook een Maatschappelijke Sportcoach cursus volgen? Meld je dan hieronder aan en dan nemen we contact met je op.

Sport en Licht Verstandelijke Beperking (LVB)

1. Voor wie is de cursus Coaching Licht Verstandelijke Beperking
De snelcursus Sport en LVB is voor alle sporttrainers die meer willen weten over sporten voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Dit kunnen vrijwillige trainers van een sportvereniging zijn maar ook Buurstportcoaches of zorgmedewerkers die willen sporten met deze doelgroep.

2. Wat wordt er behandeld in de cursus?
In de cursus zoomen we in op een licht verstandelijke beperking. Wat is het? Hoe kun je het herkennen? Hoe kun je je sporttraining erop aanpassen?

3. Wat kan ik na de cursus?
Na de cursus ben je beter in staat mensen met een LVB te herkennen en hierop je sportaanbod en trainersstijl aan te passen. Zo wordt jouw sportaanbod inclusiever en is het ook goed te volgen voor mensen met een LVB.

4. Wat kost de cursus?
De kosten van de cursus zijn €500 per persoon.

5. Wanneer vindt er een cursus plaats?

6. Is het ook mogelijk de cursus in company af te nemen?
Het is mogelijk een cursus in company af te nemen. Hier zijn minimaal 8 deelnemers voor nodig.

Kennismakingscursus Impact, Monitoring en Evaluatie

1. Voor wie is de Kennismakingscursus Impact, Monitoring en Evaluatie?
Deze kennismakingscursus is voor iedereen die meer wilt weten over het meten van de impact van zijn of haar (maatschappelijke) programma. Dit kunnen bijvoorbeeld beleidsmedewerkers, sportaanbieders of zorginstellingen zijn.

 2. Wat wordt er behandeld in de cursus?
We gaan in deze cursus dieper in op het meten van impact. Welke impact wil je maken? Wat wil je meten? Hoe wil en kun je dit meten? Welke instrumenten gebruik je hiervoor?

 3. Wat kan ik na de cursus?
Na de cursus heb je een concreet plan voor het monitoren van jouw impact én een conreet plan om dit direct tot uitvoering te brengen.

4. Wat kost de cursus?
De kosten van de cursus zijn €500 per persoon.

5. Wanneer vindt er een cursus plaats?

Leider Sportieve Recreatie

1. Voor wie is de cursus Leider Sportieve Recreatie
De cursus Leider Sportieve Recreatie is voor deelnemers die klaar zijn voor de volgende stap en die het leuk vinden om zelf te leren om voor de groep te staan.

2. Wat wordt er behandeld in de cursus?
In de cursus wordt ruimschoots stil gestaan bij hoe je op een laagdrempelige manier sport aanbiedt voor diverse doelgroepen. Hierbij is leren in de praktijk een groot onderdeel

3. Wat kan ik na de cursus?
Na de cursus zijn deelnemers in staat om zelfstandig laagdrempelige sportactiviteiten voor te bereiden en uit te voeren.

4. Wat kost de cursus?
De kosten van de cursus fluctueren en zijn deels afhankelijk van de grootte van de groep. Gemiddeld kost een cursus 1.000 euro per persoon.

5. Wanneer vindt er een cursus plaats?
Dit wordt later nog bekend gemaakt.

6. Is het ook mogelijk de cursus in company af te nemen?
Het is mogelijk een cursus in company af te nemen. Hier zijn minimaal 15 deelnemers voor nodig.

Inspiratiesessie

1. Voor wie is de Inspiratiesessie?
De inspiratiesessie is in de meest basale vorm voor iedereen die een tof en inspirerend verhaal wil horen over sport als middel voor kwetsbare mensen.

2. Wat moet ik mij voorstellen bij een inspiratiesessie?
In de inspiratiesessie vertellen we kort wat we met Life Goals doen en nemen we altijd iemand vanuit de doelgroep mee die je meeneemt in zijn levensverhaal en de rol die sport daarin heeft gespeeld.

3. Wat kost de inspiratiesessie?
De kosten van een inspiratiesessie variëren aan de hand van de groepsgrootte maar vallen tussen de 500-2.000 euro.

4. Voor hoeveel man is de inspiratiesessie?
Het minimale aantal deelnemers is 10, een maximaal aantal deelnemers is er eigenlijk niet.

Life Goals Monitor

1. Wat is de Life Goals Monitor?
De Life Goals Monitor is ons eigen ontworpen monitoringssysteem. Met deze monitor brengen wij de social impact van al onze sportprogramma’s in kaart. Het is een online webapplicatie waarmee coaches gemakkelijk spelers kunnen scoren en zo hun ontwikkeling kunnen bijhouden.

2. Kan ik deze ook gebruiken als ik niet bij Life Goals aangesloten ben?
De Life Goals Monitor is een flexibele online webapplicatie en kan (grotendeels) aangepast worden op de lokale wensen.

3. Wat kost de monitor?
Kosten voor het gebruik van de monitor hangen af van hoe veel je veranderd wil hebben maar starten vanaf 5.000 euro per jaar.

Meer informatie over Stichting Life Goals