Yassine: ‘Sport is een leerschool die doorwerkt in alle vlakken van je leven.’

Yassine Essa (21) is trainer en coördinator bij het Life Goals Youth-programma in Roermond.

Yassine Essa hielp met het uitrollen van Life Goals Youth in Roermond vanuit Tigers Roermond en geeft zelf ook sportlessen aan groepen jongeren. Trots op zijn Marokkaanse roots, maar met een zangerig Limburgs accent vertelt hij over het project. ‘Ik kom hier uit de wijk, dus de jongens kennen en vertrouwen mij. Ik weet uit eigen ervaring hoe belangrijk sport kan zijn. Dat is heel belangrijk voor deze groep.’

Yassine werkt aan een tafel die midden in het clubhuis van de zaalvoetbalvereniging de Tigers staat, voor de wandkast vol met bekers die de club de afgelopen jaren won. De Tigers zitten midden in Donderberg, een van de aandachtswijken van Roermond. Niet alle jongeren die hier opgroeien krijgen gelijke kansen. Van het hangen op straat is de stap richting de foute vrienden en de criminaliteit soms snel gemaakt.

Bij de Tigers lopen de hele ochtend mensen in en uit. Jongens uit de buurt die een koffietje komen halen of de lokale groenteboer die altijd in het clubhuis luncht. ‘Uiteindelijk is dat ons doel, de jongeren onderdeel laten worden van een club en het gevoel geven dat ze ergens bij horen,’ vertelt Yassine. ‘Daardoor doen ze automatisch beter hun best op school en werk. Sport helpt ook in het aanleren van normen en waarden, zoals goede communicatie en respect voor elkaar. Het is een leerschool die doorwerkt op alle vlakken van je leven.’

Samenwerking met scholen

De aanmeldingen voor Life Goals Youth komen vanuit een intensieve samenwerking met het lokale praktijkonderwijs. ‘We zijn echt langs de scholen gegaan, zodat de jongeren weten wie ze zijn. Zo creëren we een soort comfortzone, wat belangrijk is voor deze groep.’

‘Om nog meer aandacht te trekken, werken we met rolmodellen. Dat zijn jongens uit de eigen wijk die op hoog niveau sporten. We hebben een kickboxer uit de nationale top en zaalvoetballers uit de eredivisie. Die jongens kijken daar naar op. Ik ben ook hier opgegroeid en ik had ook problemen, laten die rolmodellen zien. Maar ik heb hard gewerkt, kijk waar ik nu sta.’

Individuele aandachtspunten

Naast het onderdeel zijn van een club, is het aanleren van extra vaardigheden een belangrijk onderdeel van Life Goals Youth. De trainers krijgen achtergrondinformatie van de scholen, zodat ze weten wat de aandachtspunten van de deelnemers zijn. Met een aanbod dat bestaat uit kickboxen en zaalvoetbal, kunnen de deelnemers kijken wat het beste bij hen past.

‘Kickboxen werkt vaak goed bij jongens die problemen hebben met agressie. Door de sport leren ze discipline en respect. Met zaalvoetbal leren we de jongeren om elkaar te coachen. Als iemand bijvoorbeeld telkens de bal verkeerd aanneemt kun je wel gaan lopen treiteren, maar uiteindelijk is diegene onderdeel van je team. Je moet die persoon helpen om beter te worden, anders kun je zelf ook niet winnen.’

Speels én duidelijk

Yassine vertelt levendig. Naast zijn passie voor het werk, hoor je in zijn toon terug hoe hij tegelijk luchtig én duidelijk met de jongens omgaat. In hun taal, op hun manier. ‘Ik maak er altijd een soort spel van, dat werkt veel beter dan boos worden en alleen maar grenzen aangeven.’

Hij geeft het voorbeeld van een jongen die opgroeide in een onveilige omgeving, waardoor hij maar weinig respect heeft voor anderen. Dat uitte zich bijvoorbeeld in nare opmerkingen naar zijn teamgenoten of vrouwen in de zaal. ‘Kijk, ik kan die jongen wel wegsturen als hij onbeleefd is, maar wat leert hij daar uiteindelijk van? Ik bedenk altijd iets anders, zoals hem rondjes om het veld laten rennen bij iedere nare opmerking die we horen. Duidelijk, maar wel met een speelse toon. Dat is een aanpak die werkt op het veld, en ik hoor van de leraren op school dat het gedrag ook daar beter wordt.’