Afgelopen maand organiseerde Life Goals Purmerend een dag vol activiteiten voor zorgpartijen en mensen in een kwetsbare situatie in Purmerend.

Aline Slijkerman, projectcoördinator van Life Goals Purmerend, over het ontstaan van het event ‘Sport & beweging voor nieuw perspectief’: “Zorgpartners hebben te maken met mensen die meer dan genoeg aan- of in hun hoofd hebben.

Sport, beweging en gezonde leefstijl hebben voor deze cliënten niet altijd prioriteit, maar kunnen juist wel een enorm positief effect geven. Om sport en beweging in te kunnen zetten bij deze groep zijn zorgprofessionals heel belangrijk; zij geven de juiste duwtjes in de rug”. Een aantal hulpverleners willen hier graag mee aan de slag, maar dit aantal mag groeien. Daarnaast ontbreekt het aan kennis, middelen en/of slagkracht bij collega’s om hierin door te kunnen pakken. De tijd was dus rijp voor een bijeenkomst.”

De ochtend startte met een kick-off van Bram Bakker die vertelde over de relatie tussen sporten en de mentale gezondheid. Hij benadrukte hoe belangrijk het is dat het lichamelijke niet los moet worden gezien van het mentale. ‘Door te bewegen heb je geen ruimte om te veel te piekeren en ontspan je automatisch’  aldus Bakker. Uit het publiek werd enthousiast gereageerd op Bram zijn verhaal en de ademhalingsoefening die hij iedereen liet doen. Zo werd iedereen geïnspireerd om de workshop rondes in te gaan.

Één van de workshops was ‘Gezonde Omgeving voor iedereen’ waar Floor Volker uitlegde hoe belangrijk jouw omgeving is om gezondere keuzes te kunnen maken. Tijdens deze workshop werden ervaringen gedeeld en werd een connectie met voeding en een gezond lichaam gemaakt. In deze brainstorm werd gezocht naar wat nodig is om de zorg gezonder te maken. Floor Volker: “Als we de zorg gezonder willen maken, begint dit bij het personeel. Dit gaat onder andere om het vrijmaken van geld en tijd, maar ook het personeel vaardigheden aanleren waardoor ze bijvoorbeeld gezonder gaan koken. Kortom,” vat Volker samen: “als de organisatie het gaat ademen, dan gaan de cliënten vanzelf mee.”

De tweede workshop werd verzorgd door de Buitenpsychologen Irina en Christel. Tijdens de workshop gingen de deelnemers aan de slag met wandeltherapie. Christel en Irina geloven erin dat door te wandelen je meer werkplezier ervaart, minder stress en meer ruimte hebt voor persoonlijke groei. Dit werd tijdens de workshop ook in praktijk gebracht.

De derde workshop werd gegeven door Jelle (maatschappelijk sportcoach bij Stichting Life Goals) en Mindfit GGZ-verpleegkundigen Anne Varenbrink en Daisy van der Werf. Na een korte introductie gingen de deelnemers naar buiten om te oefenen met verschillende sport- en spelactiviteiten. Deze kunnen ingezet worden tijdens behandelingen om vertrouwen en samenwerken te verbeteren. Zo werd het spel drie op een rij gespeeld waarbij deelnemers zo snel mogelijk 3 lintjes in de kleur van het team neer moesten leggen in een hoepel. Door met elkaar te communiceren en elkaar te coachen kon je het andere team verslaan! Om het nog een stapje moeilijker te maken werden er vervolgens 2 teamleden geblinddoekt en was 1 teamlid de coach die de geblinddoekte teamspelers moest begeleiden naar de winst. Samenwerken en vertrouwen speelde een cruciale rol!

Ondertussen was het voetbaltoernooi op v.v. De Wherevogels al in volle gang. De zon scheen en de sfeer was goed! Ondanks een aantal icepacks hier en daar, zag je veel lachende deelnemers die fanatiek de wedstrijd ingingen. De meeste teams kwamen uit Purmerend en omstreken, maar ook was er een delegatie vanuit Apeldoorn, Amersfoort en Alphen a/d Rijn afgereisd. Het deelnemersveld kon eclectisch genoemd worden: jong, oud, ambtenaar, ex-gedetineerd, vluchteling, sportcoach, dakloos en nog veel meer. Na een spannende finale die eindigde in strafschoppen ging team Barcelona (een gelegenheidsteam geformeerd met spelers van Kwadraad uit Alphen aan de Rijn en de Algemene Opvang Purmerend) met de winst naar huis. Voor iedereen was er een medaille en de grootste winst waren de ontmoetingen op deze dag!

Een geslaagde dag dus voor Life Goals Purmerend waar enerzijds veel deelnemers werden geïnspireerd om mensen in beweging te krijgen en anderzijds mensen in beweging werden gebracht!

Foto’s door: https://izzyfotografie.nl/

In de media: https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/nieuwsberichten/nieuwsbericht/165699/er-zit-geen-schot-tussen-je-hoofd-en-de-rest-van-je-lijf