Negen vrouwelijke deelnemers deden dinsdag mee aan hun eerste weerbaarheidstraining van het project Life Goals Inside. Het project is een samenwerking tussen Stichting Life Goals, Dienst Justitiële Inrichtingen en Buitengewoon en biedt gedurende 8 weken weerbaarheidstrainingen aan vrouwelijke gedetineerden. De dames werken aan hun eigen Life Goals in combinatie met sport en zijn bezig met het zoeken naar betaald werk, om zo te werken naar een succesvolle terugkeer naar de maatschappij.

Het project start met een pilot voor vrouwen die geselecteerd zijn vanwege hun persoonlijke ontwikkeling. Aan de hand van thema’s als het aangeven van grenzen, omgaan met druk en respect worden zij weerbaar(der) gemaakt. Hiermee wordt bedoeld dat de deelnemers voor zichzelf op durven te komen en leren aangeven wat ze wel of niet willen. Dit wordt steeds gecombineerd met sport. De sportcoach van Life Goals Inside is Chaib El Maach, hij is eigenaar van een eigen sportschool en al jaren bezig met het geven van gedrags- en weerbaarheidstrainingen. De komende weken gaat hij met de vrouwen aan de slag.

Life Goals insideWeerbaarheid in een nieuwe carrière
De eerste sessie vond gisteren na een feestelijke opening met koffie en taart in de sporthal in de Penitentiaire Inrichting plaats. Chaib vertelt: ‘We bespreken na een korte voorstelronde als eerst waar iedereen naartoe wil werken. Op die manier kunnen we hopelijk voor iedereen aan het eind een positieve ontwikkeling zien. Daar ga ik voor.’ Elk thema draagt bij aan de weerbaarheid van de dames, zodat zij de uitdagingen in de maatschappij beter aankunnen en ook starten met een baan. Organisatie Buitengewoon begeleidt ze hierbij. Ze gaan op zoek naar een carrière in bijvoorbeeld catering, schoonmaak, beveiliging, technische dienst of zorg. Maar niet totdat zij hun weerbaarheidstrainingen hebben afgerond.

Life Goals Inside
Op zoek naar de overwinningsmodus

Chaib start de eerste sessie met het thema zelfvertrouwen. ‘Dat is waar het bij veel van de dames aan schort. Ze geloven niet in zichzelf en denken ook niet dat ze ooit in hun eigen kracht komen te staan.’ Daar gaat Chaib mee aan de slag. ‘Ze moeten wel, als ze volwaardig terug willen komen in de maatschappij. Ik wil proberen met de dames hun overwinningsmodus op te zoeken en niet te veel naar het verleden kijken. De houding van de deelnemers hoop ik om te draaien naar ‘ik doe weer mee’ en ‘ik mag er zijn’.