Oekraïense vluchtelingen bewegen in Tynaarlo door project Welkom in de sport

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne zijn er in de gemeente Tynaarlo twee locaties geopend om Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Soms lijkt het wel alsof er twee nieuwe wijken zijn ontstaan binnen de gemeente. Er gebeurt veel in de opvanglocaties en er wordt van alles georganiseerd. Om de Oekraïense kinderen ook te kunnen laten sporten, hebben Tynaarlo en Life Goals de handen ineen geslagen voor het project Welkom in de sport. Dat is één van de sportprojecten die Life Goals aanbiedt voor mensen in een sociaal kwetsbare positie, waaronder vluchtelingen.

Op beide opvanglocaties zijn vouchers verspreid, vertelt Mieke Schoonhoven, adviseur sport en bewegen en volksgezondheid bij de gemeente Tynaarlo: “Met de vouchers kunnen kinderen naar de sportschool of naar een sportvereniging om daar te gaan sporten. De vouchers kunnen de sportscholen en -verenigingen inleveren bij de gemeente, en wij betalen vervolgens de rekening. We zijn pas net begonnen, maar bijna alle vouchers zijn al uitgedeeld en ik heb ook de eerste facturen al binnen.”

Samen met Buurtsportcoaches wordt er gezocht naar een passend sportaanbod. Als het nodig is helpen de coaches bij de kennismaking met de vereniging. Bijvoorbeeld als er taalproblemen zijn en de drempel net iets te hoog is om de eerste stap te zetten. Er zijn tot nu toe twee kinderen aan de slag gegaan bij de turnvereniging, eentje is gaan basketballen en een jogen is begonnen met kickboksen. Verderis een meisje met behulp van de Buurtsportcoach begonnen met zwemles.

De zwemlessen zijn een groot succes volgens de moeder van Varvara: “Varvara was erg blij met een bezoek aan het zwembad. We vonden de zwemcoach ook leuk. Ook konden we gemakkelijk een gemeenschappelijke taal vinden en de les verliep geweldig, Varvara kijkt al uit naar de volgende les. We zijn erg dankbaar voor deze kans, want het is erg belangrijk voor Varvara – voor haar gezondheid, uiterlijk en psycho-emotionele toestand!”

Niet alleen de kinderen, ook de betrokken verenigingen zijn blij met het project. De voorzitster van de turnvereniging is enthousiast over de interactie tussen de ouders van de Oekraïense en Nederlandse kinderen en de kinderen gaan leuk met elkaar om. In totaal kunnen zo’n dertig kinderen in de gemeente Tynaarlo een jaar lang sporten met het budget van het project Welkom in de sport.

Ook Life Goals partner worden? Kijk op onze website en neem contact op.