Een kwart van de jongeren in Nederland heeft last van psychische problemen. Dit worden er bovendien steeds meer. Ook hebben deze jongeren steeds vaker te maken met multiproblematiek. Hierdoor lopen ze het risico op vroegtijdig schoolverlaten, kunnen ze in een sociaal isolement terecht komen en hebben ze moeite om mee te komen in de samenleving. Gelukkig zijn er diverse interventies die zich richten op het doorbreken van deze negatieve spiraal en jongeren laten ervaren waar hun talenten liggen. Zo ook de Maatschappelijke Diensttijd ‘Set Your Life Goals’ van Stichting Life Goals. Een project dat we 28 november mochten bezoeken en een financiële bijdrage van het Nationaal Fonds voor de Sport heeft mogen ontvangen.

Zelfinzicht en een diploma
In het Noord-Veluwse Harderwijk organiseert Kees Grovenstein van Veld 42 het Set Your Life Goals-traject, dat hij combineert met een opleiding tot assistent fitnesstrainer: “Zo leren onze deelnemers wat hun kwaliteiten zijn en volgen ze tegelijkertijd een opleiding met een erkend diploma. Het traject levert de deelnemers echt iets op: een diploma, maar ook zelfinzicht en zelfvertrouwen.”

Indrukwekkend duel
In het Sportcentrum Iedema, waar het project plaatsvindt, staan ook twee ergometers. Die had bestuurslid van het Nationaal Fonds voor de Sport Maaike natuurlijk meteen in het vizier tijdens het bezoek. ‘Wie wil er een wedstrijdje met me doen?’ Brian durfde de uitdaging wel aan. Op dat moment wist hij nog niet dat Maaike Olympisch kampioene roeien was. Brians gedreven inzet en ongekende snelheid resulteerde in het winnen van het duel. Met grote ogen en een brede glimlach ontving hij het nieuws dat hij het duel gewonnen had van een Olympisch kampioene.

Stage lopen bij een plek naar keuze
Na afloop van een training spreken we met Kees en Desiré, een van de deelnemers. Desiré en Kees leerden elkaar een aantal jaar geleden kennen via straatvoetbal van het Leger des Heils. Toen het onlangs na een heftig auto-ongeluk niet zo goed met Desiré ging, nam ze weer contact met Kees op en begon ze aan de opleiding tot assistent fitnesstrainer. “De opleiding is heel fijn. Ik vind het een prettige combinatie van theorie en praktijk en het is heel leerzaam om samen met de anderen de oefeningen te bespreken.”

Kees vertelt hoe de MDT Set Your Life Goals werkt: “De deelnemers volgen een aantal lessen waarin ze leren wat hun talenten zijn en wat ze graag willen doen. Tegelijkertijd leren ze de vaardigheden waarover een assistent fitnesstrainer moet beschikken. Vervolgens zoeken we een stageplek om deze vaardigheden in de praktijk te oefenen. En tot slot organiseren de studenten een sportfestival voor diverse doelgroepen. De stage hoeft overigens niet altijd binnen de fitnesswereld te zijn. Zo hadden we een deelnemer die voetbal leuker vond, dus hebben we daar iets bij gezocht. Er is zelfs wel eens iemand in een koffiezaak stage gaan lopen als barista.”

Eigen sportschool
Desiré vindt fitness wel geweldig. “Ik fitness op hoog niveau: ik doe mee aan bodybuildwedstrijden. Sport is mijn uitlaatklep, ik vind het heerlijk om alles eruit te gooien in de sportschool en daarna lekker op de bank te gaan liggen. De wedstrijden doe ik ook om me beter in te kunnen leven in andere mensen. Bijvoorbeeld mensen met overgewicht die minder moeten gaan eten. Ik moet voorafgaand aan een wedstrijd zelf ook heel erg op mijn voeding letten.”

Desiré (links) tijdens de opleiding in actie

In de sportschool waar ze stage loopt, brengt Desiré in de praktijk wat ze tijdens Set Your Life Goals heeft geleerd: “Ik leer bijvoorbeeld te oefenen met dingen die ik eng vind, zoals het aanspreken van klanten. En ik heb geleerd hoe ik zelfverzekerder voor een groep kan staan om een oefening uit te leggen.” Zo werkt ze toe naar haar eigen Life Goal: “Ik wil graag een eigen sportschool, waar ik mensen leer om zich weer goed te voelen en hun kracht te vinden, zowel mentaal als fysiek.”

Kees zijn doel is om vooral te blijven doen wat hij doet. “Ik doe al alles wat ik leuk vind. Dat wil ik zo lang mogelijk blijven volhouden.” Pas na lang nadenken schiet er toch nog een Life Goal te binnen die hij graag zou willen realiseren: “Ik zou best nog een keer een marathon willen lopen.”

Hans, Erik en Kees geven met z’n drieën de MDT Set Your Life Goals in Harderwijk

Ook Set Your Life Goals gemeente worden?
Ben je een lokale sportondernemer, verenigingsbestuur, jongerenwerker of zorgverlener en wil je dit project net als Kees uitvoeren? Dat kan! Tot 8 januari a.s. kunnen er nog aanvragen ingediend worden om. Klik hier voor meer informatie of om je aan te melden.

De jongerenwebsite is hier te vinden.