Tijd voor actie! Life Goals stelt actiebudget beschikbaar voor het verbeteren van mentale gezondheid

Ben je sportaanbieder, verenigingsbestuurder, ondernemer of zorgverlener en wil je maatschappelijke impact maken met sport? Life Goals kan helpen. Wij stellen actiebudget beschikbaar voor het verbeteren van de mentale gezondheid in Nederland. Kom op 29 november naar de KNVB Campus voor een informatiemiddag over Life Goals en kijk aansluitend de wedstrijd Nederland – Qatar.

Life Goals zet sinds 2010 sportprojecten op voor kwetsbare mensen. We hielpen duizenden mensen met een lage sociaaleconomische status via sport weer letterlijk en figuurlijk in beweging. Denk hierbij aan statushouders, mensen met psychiatrische problemen en vroegtijdig schoolverlaters. Ook organiseerden wij het WK straatvoetbal voor daklozen in Amsterdam en de European Life Goals Games in Utrecht.

Ondanks de mooie resultaten van onze projecten neemt het aantal kwetsbare mensen toe. Zeker als je kijkt naar de mentale gezondheid van Nederlanders. Er zijn ellenlange wachtrijen bij de gezondheidszorg en er kampen meer volwassenen en jongeren met suïcidale gedachten. Ruim 840.000 jongeren en één op de vijf volwassen heeft één of meerdere psychische aandoeningen. Tijd voor actie dus! Juist met sociale sportinitiatieven kunnen we mensen zowel mentaal als fysiek een boost te geven. Kijk maar naar het actieplan ‘Mentale gezondheid: van ons allemaal’. Sluit jij je aan bij ons netwerk?

Wat gaan wij doen?
Life Goals heeft al partnerships in meer dan 30 gemeenten. De komende jaren willen wij meer impact maken door het Life Goals netwerk verder uit te breiden en bij te dragen aan een mentaal gezonde maatschappij. Wij zijn op zoek naar nieuwe partners die in hun eigen wijk of stad sport voor kwetsbare mensen willen organiseren. In de sportschool, bij de vereniging of in een instelling. Life Goals helpt met kennis, geld en concrete projecten om dit op te zetten. Dus ben jij sport- of zorgaanbieder en wil je de kracht van sport inzetten? Wil je concreet aan de slag met een project voor kwetsbare groepen maar weet je niet waar te beginnen? Sluit je dan aan bij het Life Goals netwerk.

Wij zoeken mensen die:

• Maatschappelijk het verschil kunnen maken;
  • Een groot lokaal netwerk hebben;
  • Ervaring hebben met uitvoering van (landelijke) sportprojecten;
  • Onderdeel willen worden van een landelijk sportnetwerk.

Wat bieden wij?

• Een Life Goals partnership met toegang tot een landelijk netwerk en bijeenkomsten;
  • Actiebudget voor uitvoering van maatschappelijke sportprojecten;
  • Advies en begeleiding bij de uitvoering van het sportproject;
  • Ondersteuning bij structurele borging van projecten;
  • Kwaliteitskeurmerk voor het uitvoeren van maatschappelijke sportprojecten.

Bram Bakker: ‘Van klacht naar kracht’
Bram Bakker is aanwezig als inhoudelijke spreker bij de bijeenkomst. Hij vertelt ons meer over hoe sport bij kan dragen aan de mentale gezondheid van van mensen en het verkorten van de wachttijden. “Het landelijk gemiddelde van de wachttijd voor een GZZ-behandeling is negen maanden. Er staan 60.000 volwassenen op de wachtlijst. Al die mensen kunnen vandaag beginnen met bewegen. Als je negen maanden met mensen gaat bewegen, zal een substantieel deel van de wachtende zeggen: laat die behandeling maar zitten. Zorgverleners wordt geleerd om te beginnen met de minst ingrijpende behandeling. Sport is een hele eenvoudige interventie waardoor mensen zich beter gaan voelen. Bovendien kan iedereen sporten: ook een 89-jarige in een rolstoel kan overgooien met een bal. Zo ga je niet uit van de klachten van mensen, maar van wat ze wel kunnen: van klacht naar kracht. ”

Geïnteresseerd?
Op dinsdag 29 november organiseren wij om 14.00 uur een Life Goals netwerkbijeenkomst in samenwerking met de KNVB. Op deze dag bij de KNVB Campus in Zeist ontvang je informatie over Life Goals en de mogelijkheden voor een samenwerking. Aanwezig zijn o.a. bestaande Life Goals partners, landelijke fondsen, sportorganisaties en zorg- en welzijnsinstellingen. Als klap op de vuurpijl kijken we gezamenlijk de wedstrijd Nederland – Qatar onder het genot van een drankje en wat borrelhappen.

Datum: dinsdag 29 november 2022
Locatie: KNVB Campus, Woudenbergseweg 56-58, Zeist
Zaal: #11
Inhoud en tijd:
13.30 – 14.00 uur: Inloop
14.00 – 14.15 uur: Introductie/ Verhaal Life Goals
14.15 – 14.45 uur: Actiebudget en Life Goals projecten
14.45 – 15.30 uur: Bram Bakker over sporten en mentale gezondheid
15.30 – 16.00 uur: Borrel en mogelijkheid voor vragen
16.00 – 17.45 uur: Kijken  wedstrijd Nederland – Qatar

Meld je aan via deze link en voel je vrij om de uitnodiging te delen met anderen. De uiterlijke aanmelddatum is 14 november.

Kijk voor meer informatie over Life Goals op www.stichtinglifegoals.nl. Heb je vragen over deze bijeenkomst? Neem dan contact op met Dico de Jager, dico.dejager@stichtinglifegoals.nl.