Van bureau naar sportveld

Maatschappelijke Sportcoach CursusAnnemiek van Schijndel is klantmanager op de afdeling Werk & Inkomen bij de gemeente Veenendaal. Ze voert veel gesprekken met mensen die in de bijstand zitten. Sport helpt haar cliënten te activeren, weet ze. Om een betere inschatting te kunnen maken én zelf een nieuwe ervaring op te doen, volgde ze een opleiding tot Maatschappelijke Sportcoach.

Stond ze daar ineens in een sportzaal in Ondiep voor een groep medecursisten een tennisoefeningen uit te leggen. “De meeste deelnemers hadden een sportachtergrond, ik niet. Ik denk dat de cursusleider mij daarom deze praktijkopdracht had gegeven. Ik heb zelf getennist, had een beetje afgekeken bij begeleider Marcus-Jan en dacht: dat is te doen, op laagdrempelige manier een tennislesje organiseren. Nou, het viel helemaal niet mee om duidelijke, goede instructies te geven. Voor mijn gevoel verliep de oefening chaotisch, al moet ik zeggen dat mijn medecursisten mild oordeelden. ‘Hartstikke goed voor een eerste keer’, zeiden ze.”

MSC cursusPraktijkervaring
In de praktijk ervaring opdoen. Dat wilde Annemiek. “Ik heb veel cursussen gedaan, maar die zijn er eigenlijk allemaal op gericht mensen aan het werk te helpen. Een cv maken, hoe solliciteer je, welk vrijwilligerswerk past bij je? Met deze opleiding richt je je op de fase ervoor: hoe activeer je mensen? Ik geloof er sterk in dat sport daar een belangrijke rol in kan spelen. Mensen komen letterlijk in beweging, ze doen nieuwe contacten op, worden uit hun comfort zone gehaald. Allemaal op een inclusieve, speelse manier. Ik heb veel cliënten geadviseerd mee te doen aan een sportprogramma en zo van de bank af te komen. Toen ik zag dat er nog plek was voor deze opleiding dacht ik: doen.”

Dus ging ze in november en december een aantal weken vanuit Veenendaal naar Utrecht om mee te doen aan de opleiding tot Maatschappelijke Sportcoach. “Je bent sportcoach, geen hulpverlener, dus je leert heel goed wat de grenzen van je werk zijn. Daarnaast is de opleiding heel praktijkgericht. Normaal werk ik vanuit een kantoor waar cliënten op bezoek komen. Je hoort natuurlijk wat cliënten bezighoudt, maar de realiteit waarin mensen leven is ver weg. Zo’n opleiding brengt het allemaal een stuk dichterbij. Ik denk dat ik nu beter kan inschatten wat een cliënt aan een sportprogramma kan hebben.”

Mensen die niet kunnen
Volgens Annemiek kunnen veel mensen baat hebben bij deelname aan een activerend sportprogramma. “Als ik heel eerlijk ben over de mensen die nu nog in de bijstand zitten, dan zie ik geen mensen niet willen, maar niet kunnen. Ze hebben meestal een veelvoud aan problemen: schulden, psychische klachten, noem maar op. Ook veel jongeren met issues. Die krijg je niet zomaar in een betaalde baan terecht. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt gun je zeggen dat iedereen die kan werken wel aan de slag is. Deze mensen moet je in beweging zien te krijgen, een stip aan de horizon bieden. Sport kan daar soms goed bij helpen.”

Meer informatie over de cursus? Kijk op www.stichtinglifegoals.nl/sportcoach.