Sportevenement biedt mensen uit maatschappelijke opvang kans op positieve ervaringen

Van 14 tot en met 18 september vinden in Utrecht de European Life Goals Games plaats. Een sportevenement dat volledig in het teken staat van sport, broederschap en het opdoen van nieuwe ervaringen. Organisator Stichting Life Goals Nederland mikt op een brede groep mensen uit de maatschappelijke opvang omdat sociaal isolement een steeds groter probleem vormt.

‘Jullie organiseren toch dat daklozenvoetbal?’ Tom van Ketel schudt zijn hoofd. “Ik hoor het wel vaker en begrijp het ook wel”, zegt de projectleider van Stichting Life Goals Nederland. In 2015 hebben we in Amsterdam de Homeless World Cup georganiseerd. Een groots opgezet evenement voor dak- en thuislozen uit de hele wereld. De koning deed daar de aftrap. Veel mensen zijn dat beeld nog niet vergeten. Maar onze doelgroep is zoveel groter. In Utrecht doen 400 kwetsbare mensen mee. Mensen die diverse problemen hebben, maar met elkaar gemeen hebben dat ze in sociaal isolement verkeren”, zegt Van Ketel.

Corona heeft voor diepe kloof gezorgd

De lockdownperiodes hebben dat isolement alleen maar vergroot. “Corona heeft voor een diepere kloof gezorgd tussen mensen die het voor elkaar hebben en mensen die dat niet hebben”, zegt Van Ketel. “Veel van programma’s in de wijken hebben stilgelegen. De groep kwetsbare mensen die daar normaal gesproken aan deelneemt heeft veel baat bij sport en bewegen, maar is tijdens de crisis juist minder gaan bewegen en nog verder in een sociaal isolement terechtgekomen. Ik kom vaak in de wijken. Dat hakt erin bij de mensen. We moeten echt een inhaalslag maken.”

De European Life Goals Games in Utrecht komt dan ook geen dag te vroeg. Meer dan 400 deelnemers uit tien Europese landen komen in september naar het Jaarbeursplein om te sporten. “We hebben in 2015 gezien hoe belangrijk het voor deelnemers is een concreet doel te hebben”, zegt Van Ketel. “Dit evenement zet deelnemers een week lang in hun kracht. Ze maken deel uit van een team, doen sociale vaardigheden en krijgen meer zelfvertrouwen. Dat alles is belangrijk om als ze daarna weer terug in hun land zijn door te pakken.”

Geen doorsnee sportevenement

De European Life Goals Games 2021 is geen doorsnee sportevenement waarbij één team met de bokaal naar huis gaat en de andere hun verlies moeten wegbijten. Van Ketel: “Natuurlijk gaat het bij sport ook over het incasseren van tegenstellingen. Als het andere team sterker is verlies je. Maar wij willen deelnemers vooral een nieuwe en positieve ervaring bieden. Een ervaring die in het teken staat broederschap en teamspirit. Normaal staan deze mensen buitenspel, ze komen uit de maatschappelijke opvang, nu niet. Alleen dat al is pure winst.

Tijdens de games wordt gevoetbald, maar kunnen deelnemers ook andere sporten beoefenen. Zo staat volleybal, beachtennis, basketbal op de kalender, maar wordt er ook een kubbs-toernooi georganiseerd.

Het evenement wordt voor een groot deel gedragen door vrijwilligers uit de doelgroep. Zo kunnen ze werkervaring opdoen en dragen ze verantwoordelijkheid. Van Ketel: “Dat is goed voor het zelfvertrouwen en draagt ook weer bij aan de participatie van deelnemers.”

Uit ervaring weet Van Ketel dat zo’n groot internationaal evenement veel aandacht krijgt. Aandacht die goed is om vooroordelen weg te nemen over dak- en thuislozen en andere mensen die een beroep moeten doen op opvang. “Van eerdere evenementen weten we dat er meer begrip ontstaat als bezoekers zelf in contact komen met mensen uit de doelgroep.”

Tijdens de European Life Goals Games wordt erop vrijdag 17 september ook een congres georganiseerd met sprekers en discussies. Doel is kennis te delen over de kracht van sport om mensen in beweging te krijgen.

European Life Goals Games

Vrijwilligers gezocht

Voor de European Life Goals Games worden nog ruim 100 vrijwilligers gezocht die dit evenement tot een groot succes kunnen maken. Vrijwilliger kun je worden in de volgende domeinen: teams, sport, communicatie, logistiek en hospitality. Om als vrijwilliger aan de slag te gaan, moet je minimaal 16 jaar of ouder zijn op 1 juli 2021, wordt er van je verwacht dat je op alle wedstrijddagen beschikbaar bent en is basisbeheersing van de Engelse taal een pre. Als vrijwilliger zorg je ervoor dat alles perfect verloopt. Je proeft de sfeer van de wedstrijden en voelt het enthousiasme en de energie van alle deelnemers. Je hebt een functie binnen een domein dat bij je past en leert veel nieuwe mensen kennen. Geef je op via www.europeanlifegoalsgames.com

NEVEROFFSIDE