Life Goals wil inhaalslag met sportaanbod voor kwetsbare mensen

Corona heeft erin gehakt in de wijken. Voor de pandemie draaide Life Goals Nederland door het hele land sportprogramma’s voor kwetsbare mensen. Nu raken deze mensen uit beeld, en dat vindt Life Goals een groot maatschappelijk probleem. Daarom bezocht Life Goals Nederland Annelies Pleyte, directeur Sport van VWS,om  meer aandacht te vragen voor kwetsbare doelgroepen in het sportbeleid van het ministerie.

Utrechter Jasper Lamboo kickte in 2010 af van heroïne. Maar toen was hij er nog niet. “Alles en iedereen wat je kent, heeft met je verleden te maken, het verleden waarvan je wil wegblijven. Je moet oppassen niet in je oude gedrag terug te vallen. Je moet van de bank af.”

In beweging blijven
“In goede tijden lijkt het leven als vanzelf te gaan. Maar in slechte tijden, als je een mindere dag hebt en je in je eentje op de bank zit, dan komt dat aopie weer op je schouder zitten. Wat doe je moeilijk man, zegt-ie dan, neem toch wat… Ik gebruik al jaren niet meer, maar op zo’n moment besef ik dat ik altijd verslaafd zal blijven.”

Daarom is hij liever in beweging. Dan blijft dat aapje vanzelf weg. Jasper is ambassadeur van Stichting Life Goals en staat als maatschappelijke sportcoach in verschillende wijken in Utrecht voor de groep. Hij wordt er niet moe van zijn verhaal te vertellen. “Dat hoort erbij hè. Het is fijn om mijn ervaringen op een positieve manier in te zetten.”

“Als het moeilijk wordt trek je je terug”
Corona heeft erin gehakt, ziet hij in de wijken. Voor de pandemie stonden deelnemers te trappelen om zich in te schrijven voor een sportprogramma. Het afgelopen jaar was het moeizaam. “Als het moeilijk wordt trek je je terug. Een keertje minder sporten, de wekelijkse wandeling overslaan. Dat herken ik zelf ook uit de tijd dat ik kwetsbaar was. Voor je het weet zit je weer in een isolement.”

De vraag is hoe kwetsbare mensen in achterstandswijken weer aan het bewegen te krijgen? “Veel gemeenten erkennen de problematiek, zijn van goede wil maar krijgen het niet voor elkaar”, zegt Arne de Groote van Stichting Life Goals Nederland. Met sportprogramma’s in heel Nederland geeft deze organisatie kwetsbare mensen een zet in de goede richting.

Afvalputje van de maatschappij
De Groote: “Iedereen die regelmatig in de wijken komt, weet dat het al heel lang vijf voor twaalf is. Arme wijken met veel sociale huurwoningen zijn het afvalputje van de maatschappij geworden. Gevolg van dit alles is dat lager opgeleiden maar liefst 15 jaar minder in goede gezondheid leven dan hoger opgeleiden. De coronacrisis doet daar ongetwijfeld nog een schep bovenop.”

Bezoek aan Annelies Pleyte
Gisteren waren De Groote, De Jager en Lamboo op bezoek in Den Haag waar ze Annelies Pleyte, directeur Sport van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport spraken. Stichting Life Goals Nederland is onderdeel van de Alliantie Inclusief Sporten waar het ministerie van VWS ook onderdeel van uitmaakt. Binnen de Alliantie wordt gezamenlijk gewerkt aan het toegankelijk maken en stimuleren van sport voor iedereen, dus ook kwetsbare groepen.

De drie spraken onder meer over het aanbod van de Life Goals Academie. Dit kennisinstituut biedt verschillende opleidingen voor zorgprofessionals, buurtsportcoaches, sporttrainers en coaches, maar ook voor sporters uit de kwetsbare doelgroepen zelf. Dico de Jager van de Life Goals Academie: “Iedereen die sport wil inzetten voor kwetsbare groepen kan bij ons aankloppen. Tijdens de opleidingen leer je over doelgroepen, de samenwerkingspartners en de theorie wordt altijd aan de dagelijkse praktijk gekoppeld. Na afronding van een opleiding kunnen cursisten meteen aan de slag.”

Pleyte vertelde tijdens het bezoek: ‘We hechten er grote waarde aan dat iedere Nederlander een leven lang plezier in sporten en bewegen heeft, ongehinderd door leeftijd, lichamelijke of geestelijke gezondheid, etnische achtergrond, seksuele geaardheid of sociale positie. Belemmeringen die mensen nu nog ervaren nemen we weg. De Life Goals Academie is hier een mooi voorbeeld van. Met de opening van de academie kan de kennis naar bijvoorbeeld buurtsportcoaches nog beter ontsloten worden om mensen uit een kwetsbare positie in beweging te brengen via sport.’