Amsterdam, 13 juni 2019 – Op donderdag 13 juni 2019 sloten negen kersverse Life Goals Coördinatoren het opleidingstraject af waardoor er officieel Life Goals Programma’s starten in Helmond, Nijkerk, Rotterdam, Utrecht, Veenendaal en Zwijndrecht. Door middel van de Life Goals Programma’s wordt er op een duurzame manier sportaanbod gecreëerd in deze gemeenten voor kwetsbare mensen.

Onder het toeziend oog van achttien Life Goals Coördinatoren die het traject al eerder succesvol af wisten te sluiten slaagden de negen nieuwe coördinatoren met vlag en wimpel. Door het geven van een pitch introduceerden de nieuwe coördinatoren hun lokale plannen aan de rest van de groep. Aan de voorgangers de taak om de kersverse coördinatoren te voorzien van tips & tricks voor de verdere uitrol van hun lokale Life Goals Programma.

Aan de basis van elk programma staat een Life Goals Coördinator. Tijdens de opleiding hebben de coördinatoren gewerkt aan een projectplan en is er een lokale coalitie gesmeed waarin gemeentelijke sportservicebureaus, zorginstellingen, sportverenigingen en het sociale domein betrokken zijn. Alles met als doel om structureel sport aanbod te creëren voor kwetsbare mensen.

Sport in het sociale domein
Middels het opleidingstraject wordt er een kick-start gegeven aan de start van het Life Goals Programma. Gedurende het traject wordt er gewerkt aan een lokaal projectplan en wordt er gewerkt aan het opzetten van een lokale coalitie. Volgens landelijk coördinator van Stichting Life Goals Nederland, Wessel Schaling, schuilt hierin de kracht. “Het is aan de coördinator de taak om partijen met elkaar te verbinden en te overtuigen van de kracht van sport. Door hier in de opleiding al focus op aan te brengen wordt er direct gewerkt aan een lokale coalitie die zich sterk maakt voor het creëren van sport in het sociale domein.” Ate Brouwer, coördinator bij Sportservice Veenendaal, is enthousiast over de opzet van de opleiding. “Naast dat al eerste stappen worden genomen in het vormen van een lokale coalitie wordt er ook gewerkt aan een concreet plan van aanpak. Dit is de rode draad gedurende het gehele traject. Dit heeft de opstart van ons Life Goals Programma in Veenendaal absoluut bevorderd.”

Life Goals Programma

Ate Brouwer(Links) werkzaam voor Sportservice Veenendaal en Wessel Schaling(Rechts) werkzaam bij Stichting Life Goals Nederland tijdens de afsluiting van het opleidingstraject tot Life Goals Cooördinator.

De nieuwe Life Goals Programma’s zijn opgezet in samenwerking met lokale sportservicebureaus, zorginstellingen en gemeenten waaronder: Sportservice Veenendaal, Gemeente Veenendaal, Leger des Heils Midden Nederland, Leger des Heils Limburg/Brabant, Stichting De Tussenvoorziening, Rotterdam Sportsupport, Nijkerk Sportief en Gezond en Stichting Hattrick.

Delen van kennis, bundelen van krachten
Roos Slenters, projectleider bij Rotterdam Sportsupport, volgde het opleidingstraject tot Life Goals Coördinator en is ook enthousiast over het traject. “Met het Life Goals Programma willen we een slag slaan in het verbinden van de sport- en de zorg wereld in Rotterdam. Helaas weten de gemeente en zorginstanties ons nog niet altijd te vinden op dit vlak. Het opleidingstraject heeft mij concrete tools en handvatten geboden om deze werelden dichter bij elkaar te brengen.”

Life Goals Programma

Roos Slenters, projectleider bijRotterdam Sportsupport, tijdens het geven van haar pitch over Life Goals Rotterdam.

Onderdeel van de afsluiting van het opleidingstraject is het geven van een pitch. Na elke pitch worden de nieuwe coördinatoren voorzien van feedback en do’s en dont’s door hun voorgangers. Raoul Reintjens, teamleider 50|50 afdeling Vrije Tijd bij Leger des Heils Limburg/Brabant, vindt de feedback die hij ontvangt zeer nuttig. “De opzet is erg fijn. De andere coördinatoren behoeden ons voor valkuilen, maar vooral de ervaringen en kennis die gedeeld wordt is enorm waardevol. Door het uitwisselen van kennis en het ontvangen van feedback blijf je leren, de opgedane kennis kan je vervolgens weer toepassen binnen je eigen Life Goals Programma. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn om mensen met dezelfde passie voor sport te ontmoeten.”

Groeiend netwerk
Met de nieuwe Life Goals Programma’s komt het totaalaantal programma’s uit op 24. Stichting Life Goals Nederland heeft ieder jaar ruimte voor de opzet van acht programma’s per jaar en organiseert twee opleidingstrajecten per jaar.

Benieuwd hoe Stichting Life Goals Nederland structureel sportaanbod in het sociale domein realiseert en hoe een Life Goals Programma werkt? Klik dan hier.

Of neem gerust contact met ons op, via:
info@stichtinglifegoals.nl

De Life Goals Programma’s worden mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van onze landelijke partners: VriendenLoterijLeger des HeilsRabobank Foundation, Adessium Foundation en de Zorg van de Zaak Foundation.