Enschede, 22 februari 2019 – De Diekmanhal in Enschede vormde vrijdag 22 februari 2019 het decor voor het “Spirit of Life Goals” zaalvoetbaltoernooi. Hiermee trapte Life Goals Enschede het festivalseizoen officieel af. Een eerste toernooi waarbij sportiviteit en plezier zegevierden.

Het eerste Life Goals Festival van het jaar is een feit en hopelijk een voorbode op een prachtig festivalseizoen. Gastheer Life Goals Enschede ontving in de Diekmanhal te Enschede maar liefst 32 teams vanuit het hele land. Het zaalvoetbaltoernooi dat door Life Goals Enschede in samenwerking met haar coalitiepartners Sportaal, Leger des Heils, Humanitas Onder Dak, Mediant, RIBW en sportclub Enschede werd georganiseerd was een groot succes.

‘Sporten heeft een enorme maatschappelijke waarde’
Enschedeër in hart en nieren en wethouder in diezelfde gemeente, Arjan Kampman, opende de dag officieel. ‘Als geboren Enschedeër ben ik jaren actief geweest bij v.v. Rigtersbleek. Ik weet hoe belangrijk sport kan zijn en ik ben ervan overtuigd dat sporten een enorme maatschappelijke waarde heeft. Het mooie aan sport is dat wanneer je hetzelfde tenue draagt het niet uitmaakt wat je achtergrond is. Op het veld is iedereen gelijk’, geeft Kampman aan in zijn openingswoord. ‘Het is prachtig om te zien dat zoveel mensen uit het hele land in Enschede bij elkaar zijn gekomen. Daar mogen we trots op zijn.’

Life Goals Enschede

Wethouder Arjan Kampman opent het toernooi.

Bij het “Spirit of Life Goals” toernooi staan ontmoeting en plezier centraal. Dat onderstreept ook de keeper van team Mediant, Guilherme, die opvalt door zijn energieke dansmoves in het doel. ‘Dit is de eerst keer dat ik deelneem aan een Life Goals evenement. Wat me opvalt is dat iedereen plezier heeft en respect heeft voor elkaar. Ik heb vandaag allemaal nieuwe mensen leren kennen. Dat doet me heel erg goed. In de toekomst hoop ik dan ook vaker deel te nemen aan de evenementen.’

Life Goals Enschede

Deelnemer Guilherme aan de bak op het veld.

‘Dat toont echt de kracht van sport’
‘Ik zag een deelnemer die tijdens een wedstrijd even de controle kwijtraakte. Een soort aanval van paniek leek het wel. Toen hij even later het veld in stapte keerde de rust volledig terug. Dat juist die deelnemer aan het einde van de middag mee kwam helpen met opruimen vind ik heel waardevol. Dat toont echt de kracht van sport,’ laat coördinator van Life Goals Enschede, Mattijs van den Berg, weten.

Enschede kan terugkijken op een sportieve en geslaagde dag. ‘Dit soort evenementen zijn erg belangrijk en dragen enorm bij aan de sociale inclusie in onze stad. In Enschede streven we ernaar om minimaal twee van dit soort evenementen per jaar te organiseren,’ vertelt wethouder Kampman.

Na het laatste fluitsignaal druppelen de maar liefst 200 deelnemers langzaamaan af naar huis. De lichten gaan uit en de rust keert weer terug in de Diekmanhal. Bij iedereen rest dezelfde vraag: Tot volgend jaar?

Stichting Life Goals Nederland wordt financieel ondersteund door: VriendenLoterij, Leger des Heils, Rabobank Foundation, Adessium Foundation en de Zorg van de Zaak Foundation.