Utrecht, 19 februari 2019 – Afgelopen week was Life Goals Japan op werkbezoek in Nederland. Als onderdeel van de internationale samenwerking met Life Goals Nederland stonden het opdoen van kennis en het ervaren van de Life Goals Methodiek centraal tijdens het bezoek.

Op donderdag 14 februari zette een Japanse delegatie van tien man sterk voet aan Nederlandse wal. Na een recent bezoek van Life Goals Nederland aan de Universiteit van Osaka, waarbij onze werkwijze en de cursus tot Maatschappelijke Sportcoaches centraal stond, was het nu tijd voor de Japanners om de opgedane kennis in praktijk te zien.

Culturele verschillen
Dat er een cultuurverschil bestaat tussen Japan en Nederland moge duidelijk zijn. Dit geldt niet alleen voor de veelgehoorde culturele verschillen. Maar ook de verschillen in de zorg voor kwetsbare doelgroepen zijn enorm. Waar in Nederland de zorgtaken vooral berusten op de overheid, is daar in Japan geen sprake van. De Japanse overheid legt de zorg voor kwetsbare doelgroepen vooral neer bij de private- en particuliere sector.

Om die reden is er weinig kennis en ervaring in het werken met kwetsbare doelgroepen. “We organiseren straatvoetbal voor daklozen, maar daar blijft het eigenlijk bij” laat Big Issue-medewerker Cho weten. “We willen graag meer activiteiten organiseren maar daar is simpelweg onvoldoende kennis en geld voor beschikbaar.”

Om die kennis op te doen zijn Life Goals Nederland en de Universiteit van Osaka een internationale samenwerking gestart onder de noemer: Life Goals Japan.

Kennis opdoen
Wat onwennig, maar vol bewondering beleeft de Japanse delegatie de diverse activiteiten. Ze brachten onder andere een bezoek aan Stichting de Hoop in Dordrecht waarbij de unieke zorg benadering nader bestudeerd werd, volgden een kickboksles in Amsterdam die onder leiding stond van ervaringsdeskundige Bas en interviewden Maatschappelijke Sportcoaches tijdens een voetbaltraining georganiseerd door S.V.E.T.. “Met de kennis die we opdoen tijdens dit bezoek gaan we aan de slag met een projectplan voor Life Goals Japan”, vertelt Cho. “Met het plan hopen we financiële steun van bedrijven en fondsen te ontvangen om zo het Life Goals Pogramma op te bouwen en vorm te geven.”

Life Goals Japan

Maatschappelijke Sportcoach Bas(links) tijdens zijn kickboksles.

Tijdens het bezoek van Life Goals Nederland aan Japan volgden deelnemers de cursus tot Maatschappelijke Sportcoach. Dit was niet zonder reden legt Cho uit: “In Japan is de kennis over het omgaan met kwetsbare doelgroepen schaars. Tijdens het bezoek aan Nederland hopen we de opgedane kennis van de cursus in praktijk te zien. De gesprekken, bezoeken aan programma’s en de interviews met ervaren Maatschappelijke Sportcoaches helpen daar enorm bij.”

Stichting Life Goals Nederland wordt financieel ondersteund door: VriendenLoterij, Leger des Heils, Rabobank Foundation, Adessium Foundation en de Zorg van de Zaak Foundation.