Harderwijk, 6 juni 2018 – De spanning stijgt in Harderwijk. Donderdag gaan de Aaltjesdagen officieel van start. Gedurende vijf dagen stroomt de stad vol met 50.000 bezoekers, waarvan de meesten op zaterdag komen. Ook de dag dat Life Goals Festival Harderwijk X Veluwe Games plaatsvindt.

Bezoekers kunnen een harinkje happen of een vette paling eten, maar ze kunnen Harderwijk ook van de meest sportieve en maatschappelijke kant zien. Voor het vijfde jaar op rij hebben Life Goals Nederland, Veluwe Games, Aaltjesdagen en de Gemeente Harderwijk de handen ineengeslagen om een grootschalig sportfestival te organiseren, het Life Goals Festival X Veluwe Games.

Voor en door deelnemers
Naast de derde ronde van de landelijke straatvoetbalcompetitie zijn er dit jaar meer sportactiviteiten dan ooit tevoren. “Dit jaar organiseren we in samenwerking met Veluwe Games een sportmarkt waar we bezoekers en inwoners van de stad laten zien en ervaren wat Harderwijk op sportgebied in huis heeft”, zegt Lars Timmermans, bij Stichting Life Goals Nederland verantwoordelijk voor communicatie en evenementen. “Bezoekers kunnen deelnemen aan clinics en activiteiten die lokale sportverenigingen organiseren.”

Daarnaast worden er op het festival verschillende side events georganiseerd. “We werken daarbij vanuit het principe voor- en door deelnemers”, zegt Kees Grovenstein, een van de oprichters van de Veluwe Games. “De side events worden begeleid door mensen die via een hulpverleningstraject deelnemen aan de opleiding tot Leider Sportieve Recreatie. Het festival vormt de absolute eindfase van de opleiding. Hier brengen ze in praktijk wat ze tijdens de opleiding hebben geleerd.”

Life Goals Festival Harderwijk 2017

Straatvoetbal tijdens Life Goals Festival Harderwijk 2017.

Helemaal je zelf zijn
Dennis (34) is een van die deelnemers. Hij komt uit Zeewolde, maar is de laatste tijd vaak in Harderwijk te vinden. De komende dagen is hij druk. “Op vrijdag gaan we eerst alles opbouwen. Op zaterdag staan we de hele dag bij onze activiteiten”, zegt Dennis.

Bij welk onderdeel hij zelf staat, weet hij nog niet. Dat kan streetdance, kickboksen, de surfsimulator zijn, maar voor hetzelfde geld staat hij bij de ijsbadtraining. “Ik vind het allemaal leuk. Het belangrijkste is dat je op zo’n dag helemaal jezelf kunt zijn, gewaardeerd wordt en plezier hebt.”

Steef van Montfoort hoort het allemaal met een grote glimlach op zijn gezicht aan. Zeven jaar geleden nam hij het initiatief om sportdagen te organiseren voor mensen waarvan het niet altijd vanzelfsprekend is dat ze ‘meedoen’. De Veluwe Games waren geboren. “Als ik op zo’n dag zoveel mensen uit de maatschappelijke opvang zie sporten of zie bijdragen aan een succesvolle dag, dan kan ik alleen maar lachen.”

Life Goals Festival Harderwijk 2017

Steef van Montfoor(Links) en Kees Grovenstein(Rechts) tijdens Life Goals Festival Harderwijk 2017.

Het Life Goals Festival X Veluwe Games gaat a.s. zaterdag om 10:00 uur van start. Het evenement eindigt om 17:00. Aan de straatvoetbalcompetitie nemen om en nabij 30 teams deel. Bezoekers en media zijn van harte welkom. Toegang tot het evenement is gratis.

Voor meer informatie over Life Goals Festival X Veluwe Games, klik hier.

Voor mediaverzoeken kan contact worden opgenomen met:
Stichting Life Goals Nederland
Locatie festival: Havendijk, Harderwijk