Rotterdam, 3 april 2018 – Er gaat weer gevoetbald worden. Aanstaande zaterdag wordt het eerste Life Goals Festival van het seizoen gespeeld op het Lloyd Multiplein in Rotterdam. Het evenement vormt het decor voor een jubileum: het wordt het tiende jaar dat een Rotterdams team meedoet aan de Life Goals Festivals.

“Ja, dat is wel even iets om bij stil te staan”, zegt Gert Kraaijveld van het Leger des Heils Rotterdam en omstreken. “Vanaf het moment dat er volgens deze opzet evenementen worden georganiseerd, zijn wij erbij geweest. Sterker nog, het eerste mannenteam uit Rotterdam werd in het seizoen 2008 Nederlands kampioen en verdiende zo een fantastische reis naar de Homeless World Cup in Melbourne.”

Met drie teams op de Life Goals Festivals
Of de Rotterdammers 10 jaar na dat succes weer zo’n kunststukje gaan flikken, luidt de vraag aan Kraaijveld. “Wie weet, dat zou mooi zijn. We doen dit seizoen met drie teams mee, een vrouwen- en mannenteam uit Rotterdam en een team uit Spijkenisse.”

Winst is in ieder geval geen doel op zich voor de teams uit Rotterdam en omstreken. “Wij selecteren niet op voetbalkwaliteiten, voor zover je van ‘selectie’ kunt spreken. Het gaat puur om de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers. Daar moeten de sportactiviteiten aan bijdragen. Eenmaal op het veld willen ze natuurlijk wel winnen. We gaan voor winst, maar verliezen we dan maakt het onze deelnemers geen slechtere mensen.”

“Bij sport hoort winnen en verliezen”
De Leger des Heils-man is blij met de vernieuwde opzet van het Life Goals Festival. Dit jaar wordt er weer in competitieverband gespeeld; aan het einde van het festival staat er een winnaar op het scorebord. “Bij sport hoort winnen en verliezen. Door weer in een competitie te spelen leren deelnemers om te gaan met tegenslagen en verlies. Net als in het leven.”

Op Life Goals Festival Rotterdam worden alle maaltijden verzorgd door 50|50, een initiatief van het Leger des Heils om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te laten meedoen. Voor alle deelnemers wordt tijdens de lunch een warme maaltijd verzorgd. Aan het einde van de dag staat er een tasje klaar met broodjes en drinken.

Deelnemers doen zo praktijkervaring op
Kraaijveld: “Koffie en thee verzorgen de mensen van dagopvang De Sluis. Dat zit aan de overkant van het Lloyd Multiplein. Die lopen de hele dag heen en weer zodat er altijd verse koffie en thee is. Door mensen uit de doelgroep in te zetten functioneert het festival voor ons ook als een evenement waar onze deelnemers waardevolle praktijkervaring kunnen opdoen.”

Life Goals Festival Rotterdam

Deelnemers van 50|50 Rotterdam aan het werk op Life Goals Festival Rotterdam 2016.

Meer weten over Life Goals Festival Rotterdam? Of wil je op de hoogte blijven van relevante updates? Zie dan de evenementpagina op Facebook.