Utrecht, 6 november 2017 – Team Maastricht en de CVD Gamechangers reizen woensdag 8 november 2017 af naar Manchester om deel te nemen aan het European Street Football Festival 2017. In drie dagen tijd krijgen de voetballers uit Rotterdam en Maastricht een programma voorgeschoteld waarin de nadruk ligt op de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers.

Geheel in lijn met de opzet van het evenement in de Engelse stad zijn de Nederlandse afvaardigingen niet geselecteerd op basis van voetbalskills, maar op basis van hun sociale- en persoonlijke ontwikkeling. “De teams uit Rotterdam en Maastricht zijn op de Life Goals Festivals in Nederland bovenaan de FairPlay ranglijst geëindigd. Iets waar Life Goals veel waarde aan hecht.”, zegt Lars Timmermans van Stichting Life Goals. Hij reist met de teams mee naar Engeland.

Voorbereiding
De voetballers uit Rotterdam en Maastricht gaan niet onvoorbereid naar Manchester. “Sommige speelsters uit het team zijn al tien jaar Rotterdam niet uit geweest. Die staan al te springen van enthousiasme als ze in de trein zitten”, vertelt Henk van der Hoek, begeleider van CVD Gamechangers en sportcoördinator bij het Centrum voor Dienstverlening. “We bereiden ze voor op de trip en begeleiden ze intensief. Dat is part of the job.”

FairPlay winnaars 2017 CVD Gamechachers

Team CVD Gamechangers na het behalen van de titel FairPlay winnaar 2017 op Life Goals Festival Amsterdam

“De deelnemers hier zijn uitgekozen op basis van de ontwikkeling die ze de afgelopen tijd hebben doorgemaakt”, zegt Raoul Reijntjes, begeleider van het team uit Maastricht en Maatschappelijke Sportcoach bij het Leger des Heils W&G Limburg/Brabant. “Hoe vaak zijn mensen op de training geweest, hoe gedragen ze zich tijdens evenementen, hoe is de communicatie; bij de selectie van de deelnemers zijn deze zaken belangrijker dan de manier waarop je een bal raakt.”

FairPlay Winnaars 2017 Maastricht

Team Maastricht na het behalen van de titel FairPlay winnaar 2017 op Life Goals Festival Amsterdam

Workshop soft skills
Op het festival in Manchester zijn teams uit Engeland, Portugal, Denemarken en Nederland actief. Op het programma staan onder andere een bezoek aan het National Football Museum, Old Trafford (het stadion van Manchester United), een workshop soft skills en natuurlijk een voetbaltoernooi. Overnacht wordt er in Hotel Football, vlakbij het stadion van Manchester United. Het bijzondere aan Hotel Football is dat ze een voetbalveld boven op het dak van het hotel hebben.

FairPlay winnaars 2016 Rotterdam dames

FairPlay winnaars 2016 Rotterdam Dames tijdens de huldiging op European Street Football Festival Manchester 2016.

Van der Hoek: “Voor de deelnemers is dit fantastisch om hun horizon te verbreden. In Manchester kunnen ze contacten leggen met spelers van andere teams en komen ze in aanraking met andere teams. Ze komen vaak terug van toernooien als ander mens. Meedoen aan zo’n evenement in een ander land, ver weg van de normale comfort zone doet iets met ze. Zijn ze terug, dan lopen opeens rechtop, letterlijk.”

Elk jaar neemt Life Goals met de FairPlay winnaars deel aan het European Street Football Festival. De organisatie is in handen van onze Engelse partner: Centrepoint – The Street Football Association. Wil je niks missen van het avontuur van de FairPlay winnaars 2017? Volg ons dan op Facebook, Twitter en Instagram.