Dutch Street Cup

Ajax wint “vluchtelingen” topper van PSV

By 19 March 2016 No Comments

In de aanloop naar de topper met PSV is de eerste slag voor Ajax. Tenminste, als je de wedstrijd tussen twee teams met vluchtelingen uit Amsterdam en Eindhoven vanmiddag bij de Dutch Street Cup in de lichtstad als opwarmer van de kraker mag zien. Onder leiding van Aad de Mos lukte het de Amsterdamse selectie in officieel Ajax-tenue de Eindhovense ‘gastheren’ in de reguliere speeltijd op 2-2 te houden. In de daaropvolgende verplichte shoot-outs zegevierden de Amsterdammers.

De wedstrijd stond volledig in het kader van de Eredivisiekraker van morgen tussen PSV en Ajax en maakte deel uit van het openingsevenement van de Dutch Street Cup. Een serie van vijf sportfestivals, waarin teams uit alle delen van het land geformeerd met spelers en speelsters uit de maatschappelijke opvang tegen elkaar uitkomen.

Met een team van vluchtelingen uit Amsterdam en een selectie bestaande uit vluchtelingen uit Eindhoven legde het evenement in Eindhoven met een knipoog een link naar de topper van morgen tussen PSV en Ajax. Clubiconen Hans van Breukelen en Aad de Mos waren bereid gevonden om een van beide teams als coach onder hun hoede te nemen. De wedstrijd zelf stond onder leiding van voormalig topscheidsrechter Frans Derks.

_len4374

“Hier wordt de onmeetbaar grote waarde van sport, en in dit geval voetbal, voor de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van mensen bewezen”, reageerde verliezend coach Hans van Breukelen. “Sport is meer dan alleen goed voor je lichaam. Kijk naar deze twee teams. Twee selecties met vluchtelingen die door de sport uit hun isolement worden gehaald en volledig in de maatschappij worden getrokken.”

De Ducht Street Cup is één van de programma’s die de Stichting Life Goals gebruikt om mensen, bij wie het leven (even) een beetje ontregeld is, weer structuur te geven. De missie van de stichting is gebaseerd op het idee dat iedereen een plek in de maatschappij verdient of in ieder geval een nieuwe kans hoort te krijgen. Sport is daarbij een inspirerend middel.