Homeless World Cup

Mexicaanse dubbel bij Homeless World Cup 2015 in Amsterdam

By 19 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 19 september 2015 – De Homeless World Cup 2015, dat van 12 tot en met 19 september de sfeer bepaalde op het Museumplein, heeft zijn kampioenen. Het werd een Mexicaanse dubbel in Amsterdam. In een afgeladen stadion wonnen de Mexicaanse dames met 3-1 van Chili, terwijl hun mannelijke collega’s de selectie van Oekraïne met 5-2 opzij zette. Daarmee kreeg de Homeless World Cup 2015 twee waardige kampioenen en eindige in een vurig Mexicaans feestje.

Eerder op de dag zorgden de Nederlandse delegatie voor een eervolle afsluiting door hun laatste wedstrijden te winnen. De mannenselectie van bondscoach Soufiane Touzani zegevierde in een grandioze wedstrijd met maar liefst 8-2 over Polen. Even later maakten de vrouwen van bondscoach René van Rijswijk het Hollandse feestje compleet door Finland te verslaan. Daar waren wel penalty’s voor nodig, want beide teams kwamen in de reguliere speeltijd tot een 3-3 eindstand.

Een dag vol finales zorgde voor een waardige apotheose van een evenement , waar respect en saamhorigheid naast het veld de boventoon voeren , terwijl op het veld ieder op zijn eigen niveau tot het uiterste gaat en knokt voor elke meter. Een toernooi, waarin nog onontdekte balvirtuozen rondlopen, waarin een Zuid-Afrikaanse selectie de rol van smaakmaker voor zich opeisten.

De rust is nu weergekeerd op het Museumplein. Een week lang vormde de achtertuin van De Nachtwacht het podium voor de Homeless World Cup 2015, waar meer dan 500 voetballers en voetbalsters 48 verschillende nationaliteiten vertegenwoordigen. Het enige wereldkampioenschap dat geen verliezers kent, maar iedereen een persoonlijke overwinning boekt. Een voetbaltoernooi waar 48 verschillende culturen bijeen komen en garant staan voor een week pure passie.

Tekst: Nol de Vries
Foto: Daniel Lipinski