Homeless World Cup

Matchreport: Oranje geeft publiek gepast afscheidscadeau

By 19 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 19 september – Met een overtuigende 8-2 overwinning op Polen hebben de Nederlandse heren hun Homeless World Cup afgesloten in stijl.

Nederlandse vlaggen, oranje shirts en niets anders dan vreugde op de tribunes en op het veld. Na het spelen van het Wilhelmus straalt de trots van de gezichten af. Breed grijnzend kijken de mannen vanaf het veld de tribunes in en vanaf een kilometer afstand is het kippenvel te zien op hun armen. Zelfs langslopende scheidsrechters swingen mee op de Nederlandse liederen die vanaf de tribune op het kunstgras neerdalen.

De Poolse bezoekers weigeren mee te werken aan een Oranjefeest door de openingstreffer te scoren, maar vanaf dat moment begint de Oranje machine op stoom te komen. Met een prachtige volley uit een corner maakt Damiën Hall gelijk. Enkele seconden later levert hij een hoge voorzet af die door Sayf Farhan perfect wordt binnengekopt. “Dit zie je niet zo vaak bij de Homeless World Cup”, aldus de commentator ‘The Voice’. Farhan maakt er met zijn tweede goal 3-1 van, maar de Polen weigeren zich neer te leggen bij een nederlaag. Ze maken een tweede goal, maar dankzij geweldig keeperswerk van Lamboo kan Nederland met een voorsprong gaan rusten.

Ook na rust komen de Polen sterk uit de startblokken, maar het duurt niet lang voordat de Oranje Leeuwen weer het spel bepalen. Mehdi Adl-Kish brengt Nederland in veilige haven met twee goals. Ook David Gramsma schiet twee keer raak en door een schot van Farhan, dat onderweg nog wordt aangeraakt, eindigt de wedstrijd in 8-2. Farhan geeft het publiek nog een laatste cadeau. Met een snelle beweging speelt hij de bal door de benen van een Poolse speler. Het is een prachtig einde van een geweldig Nederlands toernooi. Onder luid applaus verlaten ze het kunstgrasveld.

Tekst: Berry van Asch