Homeless World Cup

‘Elke ochtend kom ik met een big smile hier naartoe”

By 19 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 19 september – Er mogen op het voetbalveld bij de Homeless World Cup in Amsterdam dan 64 verschillende nationaliteiten op het veld verschijnen, het vrijwilligerscorps kan er ook wat van. Ook hier vind je culturen uit alle delen van de wereld, verbonden door één doel: de Homeless World Cup in Amsterdam tot een grandioos succes maken.

Teambegeleiders, catering, ontvangst gasten en media, je vindt ze op alle plekken terug. Zij vormen de onmisbare achterban en een van de pijlers waarop de organisatie is gebouwd. Zonder vrijwilligers is een evenement als de Homeless World Cup onmogelijk . Gelukkig hebben ze zich in grote getale aangemeld en zijn ze er. En mooier nog, ze zijn niet stuk te krijgen, maken zonder problemen dagen van tien tot twaalf uur en blijven lachen. Natuurlijk slaat ook daar, nu het einde van de Homeless World Cup in zicht komt, de vermoeidheid toe. Maar die big smile is niet van het gezicht te krijgen.

“Maar dat komt door de hele vibe hier”, zegt de Mexicaanse Alex met een glimlach. Drie jaar geleden in Mexico ontdekte ze de Homeless World Cup toen het evenement daar werd gehouden. Graag had ze er destijds al bij willen zijn, maar haar werk eiste haar zodanig op dat er geen mogelijkheid bestond om er deel van uit te maken. Dit jaar kreeg ze op unieke wijze een nieuwe kans.

Ze woont namelijk voor een jaar in Amsterdam, waar ze aan de UvA haar Master Business Administration wil halen. Toen ze hoorde dat uitgerekend dit jaar de Homeless World Cup de Nederlandse hoofdstad zou aandoen, greep ze de mogelijkheid met beide handen aan. “Ik wilde er nu sowieso bij zijn, omdat er waarschijnlijk niet nog een kans komt”, reageert ze dan. “Waarom ik hier bij wil zijn? Omdat ik gek ben van voetbal. Daarbij komt dat de sfeer hier echt top is en je merkt dat de spelers het geweldig vinden. Zelfs met die extreme regen eerder deze week lopen ze nog lachend rond. Dat zegt wel genoeg denk ik.”

Huub beaamt dat. “Je ziet hier bijna geen spelers die geen lach op zijn gezicht hebben”, reageert hij. En Huub kan het weten, want elke dag staat hij achter de counter voor het uidelen van de lunchpakketten. “Dus ik zie ze in ieder geval een keer per dag en heb daardoor prima contact met ze gekregen. En zeker met de Nederlandse teams. Ja, ik ga hier elke dag met plezier heen, elke dag op en neer van den Haag naar Amsterdam. Geen probleem.”

Hij meldde zich aan naar aanleiding van een oproep in de nieuwsbrief van Het Leger des Heils. “Mijn vrouw zei gelijk ‘dat is wel wat voor jou’ en dat klopt. Ik vind het prachtig om dit te doen. En het sfeertje hier is echt fantastisch. De vrijwilligers onderling en het contact met de spelers is heel gemoedelijk. Vanaf de eerste dag al.”

Anders dan Huub wist Robin al een paar jaar eerder dat hij bij de Homeless World Cup aanwezig zou zijn. Hij werkte bij Stichting Life Goals toen Amsterdam het evenement in maart 2013 toegewezen kreeg.   “Eigenlijk ben ik er dus vanaf het begin af aan bij betrokken geweest”, legt hij uit. “Ik heb de hele opbouw meegemaakt en wilde er natuurlijk ook bij zijn om het eindresultaat te zien. En het is groots, het is geweldig om te zien dat iedereen plezier heeft met elkaar. Alle problemen worden opzij gezet. En als je al die lachende gezichten ziet, dan weet je dat het goed zit.”

15DL_19092015-27

Tekst: Nol de Vries