Homeless World Cup

Matchreport: Nederlandse dames opnieuw te sterk voor Zweden

By 16 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 16 september – Nadat ze een dag eerder nog een spannende wedstrijd speelden, waren de Oranje dames vanmorgen veel te sterk voor Zweden. Met een 7-1 overwinning werd de tweede poulefase gestart.

Een dag later, maar de omstandigheden en teams zijn hetzelfde. Net als gisteren zijn regendruppels, een damesteam in oranje shirts en tegenstanders gehuld in blauwgeel het decor. De Nederlandse dames nemen het opnieuw op tegen Zweden. Na de 4-3 zege van gisteren in de laatste poulewedstrijd treffen de bezoekers nu opnieuw de Zweedse opponent in de tweede poulefase. Al snel krijgt Nederland een penalty die door Jeniffer van de Bilt hard wordt ingeschoten, maar toch kan de keeper een goal voorkomen. Nederland toont vastberadenheid en trapt het gaspedaal vol in. De Oranje Leeuwinnen jagen, schieten en zetten de bezoekers met hun rug tegen de muur. Op aangeven van Kell Mansouri opent Desiré Woensdregt de score, maar met een razendsnelle counter komen de Zweedse dames op gelijke hoogte. Toch gaat Oranje rusten met een voorsprong. Uit een snelle spelhervatting van keepster Roxeanne Ockhuizen zorgt Woensdrecht voor de 2-1 tussenstand.

Aan het begin van de tweede helft knalt Van de Bilt de bal in de bovenhoek, waardoor de voorsprong twee goals bedraagt. Alsof de Hollandse dames vanaf het kunstgras kunnen zien dat op de erelounge de camera’s van de BBC geïnstalleerd worden, schakelen ze nog een versnelling hoger. Mansouri beloont de aanvallende intenties van Nederland met de vierde en vijfde Nederlandse goal van de ochtend. Uiteindelijk zorgt de 7-1 uitslag voor een brede grijns op het gezicht van bondcoach René van Rijswijk.

Tekst: Berry van Asch