Homeless World Cup

Matchreport: Nederlandse dames laten zuiderburen kansloos

By 15 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 15 september – Met groot machtsvertoon hebben de Nederlandse dames hun zesde wedstrijd gewonnen. België verliet met een 9-3 nederlaag het veld.

Een snijdende windvlaag laat de toeschouwers diep in hun jassen duiken. Toch bemannen de hondstrouwe fans de tribunes om de Nederlandse dames bij te staan. Vandaag staat de ‘Derby der lage langen’ op het programma tegen de nog puntloze Belgische dames. Oranje trapt af en direct bepaalt de thuisploeg het spelritme. Soukaina Doumaz laat de hoop van de Belgen al snel verdampen. Binnen drie minuten produceert ze een loepzuivere hattrick. De Nederlanders hebben vrijwel onafgebroken balbezit, zijn overtuigend in persoonlijke duels en gunnen de gasten geen moment rust aan de bal. Met een 6-2 ruststand worden de verhoudingen weergegeven.

Het vertrouwen dat voortkomt uit de ruime voorsprong laat Oranje in de tweede helft nog makkelijker combineren. Al snel is ook het laatste beetje Belgische hoop op een goed resultaat verdwenen. België geeft met een derde doelpunt nog een teken van leven, maar Jennifer van de Bilt zet met de negende Nederlandse goal de eindstand op het scorebord. Met de volwassenheid van een doorgewinterd professioneel team wordt de wedstrijd uitgespeeld. Het beperken van de schade is voor de Belgen in de tweede helft het maximaal haalbare. Pas na het laatste fluitsignaal is de storm van Oranje uitgeraasd en kunnen de drie punten worden bijgeschreven.

Tekst: Berry van Asch