Homeless World Cup

Koning opent Homeless World Cup in Amsterdam

By 12 August 2015 No Comments

ZEIST, 12 augustus 2015 – Zijne Majesteit de Koning opent zaterdagochtend 12 september de Homeless World Cup op het Museumplein in Amsterdam. De Koning woont aansluitend de openingswedstrijden van het Nederlands dames team (tegen Argentinië) en herenteam (tegen Noord-Ierland) bij op dit wereldkampioenschap voetbal voor dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen.

Meer dan vijfhonderd spelers van 64 deelnemende teams vertegenwoordigen hun land tijdens het wereldkampioenschap. De deelnemers hebben te maken met uiteenlopende situaties, waaronder dak- en thuisloosheid, verslaving, psychosociale stoornissen of ernstige gedrags- of financiële problemen. Straatvoetbal is voor velen niet alleen een uitlaatklep, maar ook een middel om hun leven op de rit te krijgen. Het helpt hen vriendschappen sluiten en maakt fit, zowel mentaal als fysiek. Daarbij worden kwaliteiten en vaardigheden opgedaan om weer volledig mee te kunnen doen in de samenleving.

De organisatie voor het WK in Amsterdam is in handen van Stichting Life Goals, in samenwerking met het Leger des Heils en de Gemeente Amsterdam. Stichting Life Goals helpt kwetsbare mensen aan de onderkant van de samenleving via sport weer mee te doen.

Arne de Groote, directeur van Stichting Life Goals: “De komst van de Koning geeft eens te meer aan dat sport voor deze kwetsbare doelgroep steeds serieuzer genomen wordt. We zijn verguld met zijn komst en zien, na 3 jaar voorbereiding, uit naar een spetterende openingsshow!”

Het toernooi wordt elk jaar gehouden op een bijzondere locatie. Eerdere edities vonden plaats naast de Eiffeltoren in Parijs en op Copacabana Beach in Rio de Janeiro. Het decor voor de dertiende editie van de Homeless World Cup is een speciaal voor deze gelegenheid gebouwd straatvoetbalstadion voor het Rijksmuseum. De Homeless World Cup vindt plaats van 12 tot 19 september 2015.