APELDOORN, 29 april 2015 – In Apeldoorn zijn afgelopen donderdag vijftien coaches geslaagd voor de cursus Maatschappelijke Sportcoach. De cursus maakt onderdeel uit van een sportprogramma van Stichting Life Goals, genaamd de Dutch Trainee Cup. Hierin gebruiken de opgeleide Maatschappelijke Sportcoaches sport als middel om kwetsbare mensen te begeleiden. Onder leiding van de Maatschappelijke Sportcoach verbeteren de deelnemers hun gezondheid en voeren vrijwilligersactiviteiten uitvoeren op de sportvereniging.

Het vijftiental Maatschappelijke Sportcoaches bewezen tijdens de dag klaar te zijn voor de Dutch Trainee Cup. Het sportprogramma startte onlangs bij de Apeldoornse voetbalvereniging Columbia (A.V.V. Columbia), in samenwerking met het Leger des Heils. Daarnaast sloten Gelderse professionals aan bij de cursus Maatschappelijke Sportcoach. Deze sporttrainers maken onderdeel uit van een groep van 180 Maatschappelijke Sportcoaches, die de komende drie jaar in samenwerking met Federatie Opvang, de Gelderse Sport Federatie en de Provincie Gelderland worden opgeleid.

Op de prachtige grasvelden van A.V.V. Columbia werd er door de cursisten een sport- en dansmiddag voor deelnemers uit de maatschappelijke opvang in Arnhem en Apeldoorn georganiseerd. Aan het begin van de dag werden de deelnemers bemoedigend toegesproken door initiatiefnemer van het project Bernard de Vries: “Heb vooral plezier vandaag, daar beginnen alle mooie dingen mee.”

Als warming-up van het sportprogramma was er een dansclinic georganiseerd. Een tiental deelnemers, voornamelijk mannen moesten even loskomen, maar bewezen al snel over soepele heupen te beschikken. Diverse pasjes en zwaaiende armen later, hadden de deelnemers het repertoire van ‘Uptown funk’ van Bruno Mars flink onder de knie. Het enthousiasme droop er vanaf bij de cursisten, terwijl de deelnemers schaterlachend behendig het nummer dansnummer beëindigden . Tot slot mocht iedereen zijn persoonlijke danstalenten etaleren te midden van de groep.

Daarnaast werd er natuurlijk ook gevoetbald op de vereniging. Diverse oefeningen werden uitgevoerd, waarin samenwerking, sociale interactie, en vooral plezier bij de deelnemers centraal stond. Het laatste onderdeel bootcamp zorgde vooral voor het beleven van succeservaringen. Op de tribune van de voetbalclub werden diverse obstakels overbrugd. In groepjes van vier gingen de cursisten en de deelnemers er gezamenlijk tegenaan. Het was voor een mooi moment om de sportieve dag mee mee af te sluiten, en de cursisten hun welverdiende certificaat te overhandigen. Stichting Life Goals bedankt projectpartners Leger des Heils, A.V.V. Columbia, Federatie Opvang, de Gelderse Sport Federatie en de Provincie Gelderland voor deze heerlijke sportmiddag.

Dutch Trainee Cup
De Dutch Trainee Cup is een participatieprogramma dat bestaat uit sporten, verbeteren van gezondheid en het uitvoeren van vrijwilligersactiviteiten. De deelnemers worden lid van hun favoriete sportclub en worden daar gedurende een seizoen door onze opgeleide Maatschappelijke Sportcoach zowel op sportief- als op maatschappelijk gebied intensief begeleid, met als doel het zetten van de eerste stappen naar een baan. De Maatschappelijke Sportcoaches spelen hierin een belangrijke rol.  Zij hebben ervaring vanuit hun eigen vakgebied, en doen daarbij tijdens de cursus kennis op gebied van zelfinzicht, team- en persoonlijke ontwikkeling op, en organiseren sportactiviteiten. Hierdoor kunnen zij aan de slag met een speciaal sportprogramma, zoals de Dutch Trainee Cup.

Provincie Gelderland, Stichting Life Goals, Gelderse Sport Federatie en Federatie Opvang bundelen krachten om professionals en vrijwilligers in de sport en zorg- en welzijninstellingen tot Maatschappelijk Sportcoaches op te leiden in de provincie Gelderland. Ben of ken jij een Gelderse Sportcoach en heb je  interesse in de cursus stuur dan een mail naar: info@stichtinglifegoals.nl