Dutch Street CupHomeless World Cup

Touzani en Van Rijswijk starten in Rotterdam scouting voor WK

By 22 April 2015 No Comments

ZEIST, 22 april 2015 – Bondscoaches Soufiane Touzani en Rene van Rijswijk starten zaterdag tijdens de Dutch Street Cup in Rotterdam met het scouten van spelers voor het WK straatvoetbal. De keuzeheren stellen een dames- en herenselectie samen die Nederland vertegenwoordigen op de Homeless World Cup 2015. Van Rijswijk en Touzani maken hun keuze uit meer dan vierhonderd spelers. De spelers komen uit in de Dutch Street Cup, het Nederlands kampioenschap straatvoetbal voor mensen uit de maatschappelijke opvang.

Dutch Street Cup Rotterdam
In de Dutch Street Cup spelen ruim veertig teams uit Nederland tegen elkaar om de nationale titel. Niet alleen de sportieve prestaties staan voorop, maar met name de maatschappelijke ontwikkeling. De competitiedag in Rotterdam is een van de twintig speeldagen van de Dutch Street Cup. Teams uit Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Noord Veluwe, Utrecht en Gouda treffen elkaar op het Schouwburgplein. Om 13.00 uur verrichten wethouder Hugo de Jonge (Jeugd en Zorg), Leger des Heils-directeur Johan Koeman en Remco Haneveld, projectleider Centrum voor Dienstverlening Rotterdam de officiële kick-off. Vanaf 11:00 uur start de eerste wedstrijd.

Persoonlijke ontwikkeling door sport
De Dutch Street Cup wordt georganiseerd door Stichting Life Goals, in samenwerking met het Leger des Heils. De straatvoetbalcompetitie is meer dan voetbal. De spelers hebben te maken met uiteenlopende onderwerpen, zoals dak- en thuisloosheid, verslaving, psychosociale stoornissen of ernstige gedrags- of financiële problemen. Via de Dutch Street Cup sporten zij wekelijks bij een sportvereniging en wordt hen een duwtje gegeven in de juiste richting. Sport kan hierin veel betekenen. Het helpt vriendschappen sluiten en maakt fit, metaal en fysiek. Daarbij worden kwaliteiten en vaardigheden opgedaan die ieder kan gebruiken in de samenleving.

Homeless World Cup van 12-19 september in Amsterdam
De Homeless World Cup Amsterdam 2015 vindt plaats van 12 tot 19 september 2015 op het Museumplein. Verdeeld over 64 teams, krijgen meer dan vijfhonderd spelers de unieke kans om hun eigen land te vertegenwoordigen op een wereldkampioenschap. Nederland vaardigt een dames- en herenteam af. Alle deelnemers van de Dutch Street Cup maken kans op een plaats in deze selecties. Oud-profvoetballer Van Rijswijk zal de vrouwenploeg begeleiden en Nederlands bekendste straatvoetballer Touzani neemt het mannenteam onder zijn hoede. Beiden bondscoaches houden tijdens het selecteren niet alleen rekening met sportprestaties: de technische staf houdt ook rekening met de maatschappelijke ontwikkeling van de deelnemers.

Het WK wordt georganiseerd door Stichting Life Goals in samenwerking met het Leger des Heils, gemeente Amsterdam en SportsGen sportmarketing. De Homeless World Cup is life changing. Het biedt dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen uit de hele wereld een kans op een beter bestaan.