ZEIST, 9 april 2015 – Zaterdag 11 april zal de nieuwe parkeerplaats op de kruising van de Molenstraat-Centrum, de Kalverstraat en de Stationsstraat het strijdtoneel zijn van de Dutch Street Cup in Apeldoorn. De Dutch Street Cup is de landelijke straatvoetbal competitie voor mensen die afkomstig zijn vanuit onder andere de maatschappelijke opvang. Aan het Nederlands kampioenschap nemen veertig teams deel, zowel heren – als damesteams.

Dutch Street Cup Apeldoorn
De eerste wedstrijd start om 11:00 uur. De officiële kick off vindt plaats om 12.00 uur, met aanwezigheid van Wethouder Nathan Stukker en Richard Klein van Intersport Jonker, Eddie Zeën – voorzitter van a.v.v Columbia en de directeur van Leger des Heils Gelderland, Harrie de Heer. Naast dat de heren het tegen elkaar opnemen in een penaltyreeks, wordt er ook aandacht geschonken aan het Sportimpuls programma. In het kader hiervan wordt een boks clinic georganiseerd door AVS en wordt de kick off omlijst met een dansuitvoering door Studio 26. Natuurlijk wordt er ook gevoetbald. Deelnemende teams zijn afkomstig van diverse zorginstellingen uit de steden: Apeldoorn, Arnhem, Noord-Veluwe(Harderwijk), Enschede, Amsterdam en Rotterdam.

Sportimpuls
De Sportimpuls is een subsidieregeling die lokale sport- en beweeg aanbieders financieel ondersteunt bij de opzet van activiteiten die ze ondernemen om meer mensen langdurig te laten sporten en bewegen. Deze activiteiten bestaan uit het opstarten en aanbieden van sportaanbod voor mensen die niet of nauwelijks sporten en bewegen of dreigen te stoppen met sporten en bewegen. Samen met Stichting Life Goals, hebben de lokale initiatiefnemers van Leger des Heils Gelderland en voetbalvereniging A.V.V. Columbia de handen ineen geslagen om dak- en thuislozen, ex-verslaafden, ex-gedetineerden, zwerfjongeren en mensen met een licht psychiatrisch ziektebeeld te laten sporten. Het doel is om deze groep mensen de aansluiting te laten hervinden met de sportvereniging. Als sporter en/of als vrijwilliger.

Persoonlijke ontwikkeling door sport
De persoonlijke ontwikkeling door sport wordt ook gerealiseerd tijdens de Dutch Street Cup. Via de Dutch Street Cup sporten deelnemers vanuit een zorg- en welzijnsinstelling bij een sportvereniging. Door samen te sporten wordt isolement doorbroken en kunnen kwaliteiten en vaardigheden opgedaan worden die zij nodig hebben om (weer) volwaardig aan de samenleving deel te nemen. De Dutch Street Cup wordt voor het … jaar georganiseerd in Apeldoorn. Met het project hebben landelijk al honderden deelnemers zicht op een betere toekomst gekregen. Deelnemers zijn doorgegroeid in een rol als trainer, scheidsrechter of zijn vrijwilliger bij een sportvereniging geworden.

Road to Amsterdam 2015
Kersverse bondscoaches Touzani en Van Rijswijk selecteren de nationale heren – en dames selectie voor de Homeless World Cup in Amsterdam. Stichting Life Goals is erin geslaagd om de Homeless World Cup 2015 naar Amsterdam te halen. Voor het eerst in de geschiedenis van de Dutch Street Cup zijn er twee bondscoaches aangesteld die spelers gaan selecteren voor de nationale selectie. Niemand minder dan Soufiane Touzani (bondscoach heren) en Rene van Rijswijk (bondscoach dames) zullen deze taak op zich nemen. Voorgaande jaren nam het winnende heren- en damesteam van de Dutch Street Cup deel aan de Homeless World Cup. Dat gaat in 2015 dus veranderen. Alle deelnemers van de Dutch Street Cup maken kans op een plaats in de selectie. Voor de technische staf staat niet alleen de sport prestatie van de deelnemers centraal: de bondcoaches houden ook rekening met de maatschappelijke ontwikkeling van de deelnemers.

Homeless World Cup van 12-19 september in Amsterdam
De Homeless World Cup Amsterdam 2015 vindt plaats van 12 tot 19 september 2015 op het Museumplein. Verdeeld over ruim veertig landen, krijgen negenhonderd spelers de unieke kans om hun eigen land te vertegenwoordigen op een wereldkampioenschap. Het evenement wordt georganiseerd door Stichting Life Goals in samenwerking met het Leger des Heils, gemeente Amsterdam en SportsGen sportmarketing. De Homeless World Cup is life changing. Het biedt dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen uit de hele wereld een kans op een beter bestaan.

Provincie Gelderland, Stichting Life Goals, Gelderse Sport Federatie en Federatie Opvang bundelen krachten om professionals en vrijwilligers in de sport en zorg- en welzijninstellingen tot Maatschappelijk Sportcoaches op te leiden in de provincie Gelderland. Ben of ken jij een Gelderse Sportcoach en heb je  interesse in de cursus stuur dan een mail naar: info@stichtinglifegoals.nl