Maatschappelijke Sportcoach

Nieuwe groep gecertificeerde Maatschappelijke Sportcoaches in Amsterdam

By 18 December 2014 No Comments

Amsterdam, 17 december 2014 – Ter afronding van de cursus tot Maatschappelijke Sportcoach organiseerde een zestal medewerkers van het Leger des Heils gisteravond een sportavond voor kwetsbare mensen. Nadien werden de cursisten beloond met het certificaat. Het Leger des Heils Amsterdam leidde het afgelopen jaar maar liefst veertien Maatschappelijke Sportcoaches op.

De cursisten hadden met betrekking tot de praktijkopdracht gekozen voor een opzet waarmee zij meerdere doelgroepen konden bereiken. Zo gingen de cursisten eerst naar Huize Goodwillburgh waar een Tai Chi-clinic werd gehouden voor een groep ouderen. Onder de ouderen zaten een aantal natuurtalenten die ook de moeilijkere bewegingen konden uitvoeren. Door de ouderen die het wat moeilijker vonden of slecht ter been waren konden de bewegingen in een aangepaste vorm of zittend uitgevoerd worden. Ook werden de ouderen nog even aan het werk gezet met afgestemde bewegingsoefeningen.

IMG_8142

Na afloop waren de ouderen zeer dankbaar en enthousiast. “Het is op deze leeftijd toch belangrijk om te blijven bewegen. Na die oefeningen voel je spieren weer. Dat is een heerlijk gevoel”, aldus een van de bewoners. Het mooiste was dat de bewoners zelf voorstelden deze sport- en beweegactiviteit wekelijks te herhalen. Nu Huize Goodwillburgh haar eigen Maatschappelijke Sportcoach zal dit ook zeker gaan gebeuren.

Nog tijdens de activiteit op de Goodwillburgh was een deel van de cursisten druk bezig met het ophalen van de volgende doelgroep op een van te voren afgesproken verzamelpunt en bij diverse instroomhuizen. De cliënten werden meegenomen naar Sporthal de Werf in Amsterdam Noord waar voor hen verschillende vormen van sport-en spelactiviteiten, een kickboks-clinic en een zaalvoetbaltoernooi was georganiseerd.

De opkomst was geweldig en het enthousiasme was zichtbaar aanwezig bij de cliënten. Er werd begonnen met een warming-up waarna de deelnemers zelf mochten kiezen of zij wilden meedoen aan een kickboks-clinic, vrijwillig gegeven door kickboks-instructeur Lamyn Belgaroui, of aan de sport-en spelactiviteiten. Naderhand was er tijd ingepland om met zijn allen te zaalvoetballen. Voor de cursisten en de cursusbegeleiding was het geweldig om te zien dat cliënten van verschillende leeftijden en achtergronden tijdens het sporten zorg voor elkaar droegen. Er werd rekening gehouden met elkaars beperkingen en uitgegaan van elkaars krachten. De sportiviteit die cliënten hebben getoond verdient een groot compliment.

IMG_8238

Ter afronding van de avond kregen de cursisten het certificaat overhandigd van cursus coördinator Wessel Schaling. Veel tijd was er echter niet om na te genieten gezien de cursisten verantwoordelijk waren voor de terugrit van de deelnemers. Gelukkig was er voor een deel van deelnemers en de cursisten nog tijd voor een groepsfoto. Het bewijs van mooie sportavond.

Cursus Maatschappelijke Sportcoach

De vierdaagse cursus Maatschappelijke Sportcoach gaat in op diverse onderwerpen waarbij zelfinzicht, teamontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en het organiseren van sportprogramma’s voor kwetsbare mensen centraal staan. De cursus is bedoeld voor sportverenigingen en zorg- en welzijninstellingen en heeft als doel de cursisten kennis en handvatten op te laten doen om een gepast sportaanbod te organiseren voor kwetsbare mensen.

Voor meer informatie over de cursus kijk op www.maatschappelijkesportcoach.nl