Dutch Street CupHomeless World Cup

BBC: Profclubs in rij voor Ierse speler Homeless World Cup

By 26 November 2014 No Comments

BELFAST, 13 november – Padraig McKissock sliep al 2 jaar niet meer op een bed, de 18-jarige Noord-Ier is dakloos. Maar hij is inmiddels wel de held van Belfast geworden. McKissock was met de voetbalploeg van Noord-Ierland actief op de Homeless World Cup, het WK voor dakloze spelers en scoorde daarin liefst dertigkeer. Hij mag zich in de belangstelling verheugen van clubs uit de profcompetitie. “Een droom is uitgekomen.”

Het achttal daklozen van Noord Ierland won tijdens de Homeless World Cup in Chili de finale van de Accion Total Cup (nrs 25 t/m 32) met 10-6 van Denemarken. De helft van die goals in de finale kwamen van McKissock. “Het toernooi in Chili was briljant”, zegt hij in gesprek met de BBC. “Ik scoorde veel, speelde goed en het was daardoor het mooiste moment uit mijn leven.”

Zelfvertrouwen
Zijn goede WK heeft de aandacht getrokken van diverse Ierse profclubs, zoals Crusaders en Glentoran. “Het zou fantastisch zijn om professioneel voetbal te mogen spelen. Het spelletje heeft mijn leven veranderd en heeft me meer zelfvertrouwen gegeven”, vervolgt de jongeling, die pas in januari mag tekenen voor een club.

Slapen op de bank
Hij voetbalde pas anderhalf jaar in de competitie voor dakloze voetballers. Hij leefde in de tussentijd bij zijn zus en sliep op de bank. Op een bed heeft hij naar eigen zeggen al geen twee jaar meer geslapen. “Ik trainde elke dag voor dit toernooi. En in de directe voorbereiding ging ik twee keer per week naar de nationale ploeg om daar te oefenen. Blijkbaar heeft dat goed geholpen, want ik scoorde in Chili meer dan dertig doelpunten.”

Bron: BBC