Dutch Street CupHomeless World Cup

Oranjetrein dendert door: kwartfinales

By 25 October 2014 No Comments

SANTIAGO, 25 oktober – “Holanda! Picture!” Op de straten van de Chileense hoofdstad worden de spelers in hun Oranje-shirts constant aangesproken. Jong en oud wil rondom het voetbalterrein achter het presidentiële paleis met hen op de foto. De toeschouwers juichen de teams toe alsof de echte WK-beker op het spel staat, maar dit is niet zomaar een toernooi: dit is de Homeless World Cup. En Nederland maakt dit weekend kans op de beker!

Voor het eerst in de geschiedenis van de Homeless World Cup hebben de heren van Oranje zich in de top 8 weten te plaatsen. Ze wonnen op een na al hun wedstrijden in de eerste twee rondes, waardoor ze vandaag om 15.00 uur Nederlandse tijd de kwartfinale spelen tegen gastland Chili. Als ze die wedstrijd winnen, spelen ze later vandaag de halve finale. De finale wordt morgenavond gespeeld. In totaal doen 42 landen mee aan het toernooi. Ook de dames spelen nog mee voor de Women’s Homeless World Cup. Zij spelen vandaag om 16.40u tegen Brazilië.

DSC_3252

Winst buiten het veld
In de teams groeit naast het voetbalsucces ook het besef dat het toernooi nog meer winst oplevert dan alleen de Cup. Marvin Dulder (30) kwam op zijn vijftiende met zijn moeder vanuit Suriname naar Nederland. Van een beschermde achtergrond met grootouders die hem streng opvoedden, belandde hij in de Bijlmer. “Je zag junkies bij de pinautomaten en er was overal criminaliteit”, blikt hij terug. “Je komt in aanraking met jongens die snel geld verdienen. Je koopt spullen om erbij te horen, maar je komt nog steeds de Bijlmer nooit uit. Door de Dutch Street Cup speelde ik in alle uithoeken van Nederland, dat was al mooi. En nu sta ik hier in Chili. We zien teams die het stukken minder hebben dan wij en we zien hoe mensen hier leven. Dat verandert je beeld. Dan denk je: bij mij is het zo slecht nog niet.”

De teams genieten in Santiago van alle aandacht en belevenissen. Keepster Kim kreeg van Australische scheidsrechter Hary Milas de International Whistle of Friendship: een speciale scheidsrechtersfluit omdat hij zijn waardering wilde uitspreken voor haar kwaliteiten in het doel. Milas zei: “Deze jongedame speelt met zo veel lef. Ze kreeg een bal met volle kracht in het gezicht, maar ze ging door. Toen ik naar haar toe kwam om te zien of het wel ging, gaf ze me een enorm brede glimlach en zei ze: ‘Thank you”.

DSC_3182

Fair play
Elke speler heeft moeilijkheden overwonnen. Sommigen hebben programma’s doorlopen binnen de verslavingszorg, anderen doorlopen een traject voor psychische hulpverlening. Wat alle spelers gemeen hebben, is dat ze straatvoetbal gebruiken om hun leven weer op de rit te krijgen. De Homeless World Cup verbreekt taboes en rekent af met vooroordelen. Tegelijkertijd is het toernooi een oproep voor meer respect en fair play, zowel op het veld als in de samenleving.

Angela leert haar frustraties herkennen, Wendy voelt zich meer thuis in de groep en Geartsje kan haar agressie op het veld kwijt in plaats van daarbuiten. De leerprocessen die de spelers tijdens het toernooi doormaken, kunnen ze in hun verdere leven toepassen, zegt coach en oud-Cambuurspeler René van Rijswijk. “Door mijn eigen ervaring als profvoetballer snap ik groepsprocessen heel goed. Voor mij heeft sport gezorgd voor discipline, zelfvertrouwen en een sociaal netwerk. Nu gebruik ik voetbal om mensen binnen een bepaald raamwerk dingen aan te leren.”

DSC_3202

De Schotse oprichter van de Homeless World Cup Mel Young sprak de teams bij de opening van het toernooi toe: “We hebben een wrede wereld gecreëerd waarin veel mensen worden buitengesloten. Dat is niet vol te houden. Tegen de spelers zou ik willen zeggen: jullie zijn allemaal fantastisch. Jullie staan hier trots om jullie land te vertegenwoordigen en ik juich jullie toe. Maar jullie doen zoveel meer dan dat. Jullie laten de wereld zien hoe wij ons als mensen zouden moeten gedragen. Jullie zijn een voorbeeld voor de hele wereld.”

Morgen (zondag) is de finale van de Homeless World Cup. De wedstrijden van Nederland (m: 15:00u Chili. v: 16.40u Brazilië) op hoofdveld 1 zijn live te bekijken via de webstream op www.homelessworldcup.org.