Dutch Street CupHomeless World Cup

Nationale selectie Dutch Street Cup op weg naar wereldtitel

By 17 October 2014 No Comments

SCHIPHOL, 17 oktober 2014 – De Nederlandse kampioenen van de Dutch Street Cup 2014 zijn onderweg naar Santiago (Chili) voor de Homeless World Cup. Leeuwarden-dames en Amsterdam Zuidoost wonnen onlangs het Nederlands kampioenschap straatvoetbal en komen van 19-26 oktober Santiago in actie op het wereldkampioenschap.

Op het dienstencentrum van het Leger des Heils op Schiphol verzamelden beiden teams vanmiddag. De spanning was zichtbaar op de gezichten van de spelers. De meesten hebben de oversteek over de Grote Oceaan nog nooit gemaakt. Voor een speelster van Cambuur Leeuwarden was het extra spannend: zij had nog nooit in een vliegtuig gezeten.

Gelukkig sprak Life Goals-voorzitter Frans Derks de groep bemoedigende woorden toe. ‘Jullie gaan er met elkaar een fantastisch wereldkampioenschap van maken. Ik vlieg dinsdag naar Chili, en zal jullie persoonlijk aanmoedigen,’ sprak oud-topscheidsrechter Derks verzekerd. Ook Leger des Heils-directeur welzijn- en gezondheidszorg Cornel Vader heeft vertrouwen in een goede afloop: ‘Jullie zijn met elkaar een bijzondere groep. Overal waar ik kom hebben ze het over jullie. Wij zijn nu al trots, ongeacht het resultaat.’

_J_B5973

Na de bemoedigende woorden van Vader en Derks werden de tenues gepresenteerd door COPA Football, die speciaal voor de winnaars van de Dutch Street Cup een kledinglijn ontwikkelde. Het kledingbedrijf uit Breda sponsort unieke sportteams. ‘Elke speler van de Dutch Street Cup heeft een eigen verhaal, zo ook jullie. In Chili zal hier een nieuw hoofdstuk aan worden toegevoegd. Wij zijn trots dat wij daarin een stukje in mee mogen schrijven,’ sprak Stephan Dekker van COPA, waarna hij de shirts overhandigde aan de aanvoerders van de teams.

_J_B5981

Een kort fotomoment later ontvingen alle spelers en speelsters de tenues. Als echte profs werden de Dutch Street Cup-teams in de COPA-trainingspakken gehesen. In het dienstencentrum van het Leger des Heils was een fotoruimte ingericht door twee journalisten van het NRC Handelsblad. De heren portretteerden één voor één de spelers van Amsterdam Zuidoost voor een reportage in de krant. Trots poseerden de jongens voor de camera. ‘We komen in de krant’, besefte de aanvoerder, waarna hij zijn koffers pakte en de vertrekhal in liep.

_J_B6009

Dat deze teams van de Dutch Street Cup nu naar Chili afreizen voor de Homeless World Cup is voor elke speler een bekroning. Ieder heeft zich begin dit jaar bij een zorginstelling aangemeld om deel te nemen aan de Dutch Street Cup. Amsterdam Zuidoost en Leeuwarden zijn twee van de ruim vijftig teams die deelnemen aan de Dutch Street Cup, die georganiseerd wordt door Stichting Life Goals. Met de landelijke sportcompetitie worden mensen die de aansluiting met de samenleving (dreigen te) verliezen opnieuw betrokken. Sport speelt hierin een belangrijke, verbindende rol.