Dutch Street Cup

Dutch Street Cup 2014 nadert grote climax op Museumplein

By 11 September 2014 No Comments

ZEIST, 11 september 2014 – Op het Museumplein in Amsterdam vinden morgen en overmorgen (12 & 13 september) de finales van de Dutch Street Cup plaats. Dit is het Nederlands kampioenschap straatvoetbal voor dak- en thuislozen. De winnaar van de Dutch Street Cup verdedigt van 19 t/m 26 oktober onze nationale kleuren op de Homeless World Cup in Chili. Naast straatvoetbal, kunnen deelnemers en toeschouwers mee doen aan verschillende sportclinics, zoals volleybal, streetdance en basketbal.

De finales van de Dutch Street Cup beloven ook dit jaar weer ongemeen spannend te worden. Lukt het de Amsterdamse dames hun titel van 2013 te prolongeren, of wint een van de andere teams? “Amsterdam is op Homeless World Cup in Poznan (Polen) vorig jaar als zesde geëindigd in het damestoernooi”, zegt coach Bob Mans. “Een knappe prestatie. We zullen er alles aan doen om opnieuw de kampioenstitel te pakken”. Ichanta reisde toen mee naar Polen als keepster van het Amsterdamse damesteam. Zij kon via de Dutch Street Cup eindelijk haar energie kwijt in iets positiefs. “Door het sporten heb ik mijn leven op de rit gekregen. Nu volg ik een opleiding in de zorg en hoop ik anderen de zorg te bieden die ik zelf zo lang niet heb gehad”, vertelt Ichanta.

Ook de herenfinale op 13 september belooft een spektakel te worden. Tien teams strijden om het kampioenschap. Het is een open strijd. Een gedoodverfde kanshebber is er niet. “Elk team zal zich honderd procent geven. Wat heet, nog méér”, zegt Kees Grovenstein, coördinator van het Utrechtse team. “Wie de titel gaat pakken weten we echt pas aan het eind van de dag.”

OVER DE DUTCH STREET CUP
Met de Dutch Street Cup wordt sport gebruikt als middel om deelnemers te motiveren en om hun eigenwaarde terug te vinden. De straatvoetbalcompetitie wordt sinds 2008 georganiseerd door Stichting Life Goals en heeft vele deelnemers (via de sportvereniging) geholpen bij hun terugkeer in de samenleving. Vanaf dit jaar worden naast voetbal ook sporten als basketbal, volleybal en hardlopen aangeboden. “We willen zoveel mogelijk kwetsbare mensen bereiken die hun favoriete sport kunnen beoefenen. Het is dan ook fantastisch om te zien dat dit initiatief ieder jaar meer deelnemers trek”, vertelt Life Goals-voorzitter en oud-topscheidsrechter Frans Derks.

HOMELESS WORLD CUP 2015 IN AMSTERDAM
De finales van de Dutch Street Cup op 12 & 13 september betekenen de opmaat naar de Homeless World Cup 2015, die na Melbourne, Milaan, Rio de Janeiro, Parijs, Mexico City, Polen en Chili plaats zal vinden op het Museumplein in Amsterdam. Aan het internationale straatvoetbaltoernooi nemen 64 teams uit de hele wereld deel. Samen met de gemeente Amsterdam, het Leger des Heils en Sportmarketingbureau SportsGen heeft Stichting Life Goals de World Cup naar Amsterdam gehaald.

Meer info: https://stichtinglifegoals.nl/dutch-street-cup-finaleweekend/