Dutch Street Cup

Dutch Street Cup Haarlem laatste horde voor finaleweekend

By 29 August 2014 No Comments

ZEIST, 29 augustus 2014 – Op het Stationsplein in Haarlem vindt zaterdag 30 augustus de Dutch Street Cup  plaats. De Dutch Street Cup is de landelijke straatvoetbalcompetitie voor dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen, georganiseerd door Stichting Life Goals. Maar liefst 38 teams uit 19 gemeenten hebben zich dit seizoen ingeschreven. Acht teams uit heel Nederland, waaronder een  team uit Haarlem, spelen op 30 augustus om de dagtitel. Dutch Street Cup Haarlem is het laatste toernooi in aanloop naar de landelijke Dutch Street Cup finale op 12 en 13 september op het Museumplein in Amsterdam.  Evert Pater, directeur Leger des Heils Noord Holland, en Harry Damave, vice-voorzitter voetbalclub DSS,  verrichten om 12.30 uur de officiële aftrap. Het toernooi wordt opgeluisterd met verschillende side events. Naast het straatvoetbal is er een voorstelling van de Leeuwendans en aansluitend een workshop Kung Fu, beide uitgevoerd door Shaolin Centrum Haarlem, en verzorgt De Vos Dance Studios Haarlem met een dansgroep van 20 jongeren  een streetdance uitvoering.

Dutch Street Cup Haarlem
De Dutch Street Cup in  Haarlem wordt georganiseerd door Stichting Life Goals in samenwerking met Leger des Heils Noord Holland. Het  Haarlemse team bestaat uit cliënten van het Leger des Heils Noord Holland. Voetbalclub DSS Haarlem is als partner bij Dutch Street Cup Haarlem betrokken.

In het kader van de in 2014 in gang gezette sportverbreding  verzorgt Shaolin Centrum Haarlem om 14.00u een voorstelling van de Leeuwendans met aansluitend een workshop Kung Fu en geeft Vos Dance Studios uit Haarlem rond 15.00u met 20 jongeren een streetdance uitvoering. Dutch Street Cup Haarlem is het laatste toernooi in aanloop naar de landelijke Dutch Street Cup finale op het Museumplein in Amsterdam 12 en 13 september. De finale is tevens de voorbereiding op de Homeless World Cup finale 2015 die in Amsterdam  wordt gehouden.

Platform sport en welzijn Haarlem
Het doel van de Dutch Street Cup is om dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen met behulp van sport te stimuleren om de stap terug naar de samenleving te zetten. En ook te gaan sporten bij een reguliere sportclub. Hiermee slaat de Dutch Street Cup een brug tussen sportverenigingen en welzijn- en zorginstellingen, en draagt het programma bij aan de + 10% sportparticipatie doelstelling van het NOC*NSF.

“De Dutch Street Cup in Haarlem laat zien dat sport bij uitstek een middel is om mensen die buitenspel  staan weer aan het gewone leven te laten meedoen”, zegt Leger des Heils directeur Noord Holland, Evert Pater.” Hierbij legt het Leger des Heils structurele verbindingen met zorg- en welzijnpartners,  de gemeente en de georganiseerde sport. Op deze manier ontstaat in Haarlem een breed gedragen platform waarin sport en welzijn voor kwetsbare mensen een vaste plaats krijgt.”

De Dutch Street Cup is ontstaan vanuit het straatvoetbal. Vanaf dit jaar worden er meerdere sporten aan het project toegevoegd. Naast voetbal worden basketbal, volleybal, streetdance en wandelen/hardlopen georganiseerd. “We willen nog meer kwetsbare mensen bereiken die hun favoriete sport kunnen beoefenen, en tegelijkertijd de fysieke en mentale voordelen van het sporten ondervinden”, zegt Life Goals voorzitter Frans Derks.

Teams strijden voor een plek in de Dutch Street finale op 12 en 13 september
Op 12 en 13 september vindt het finaleweekend van de Dutch Street Cup plaats op het Museumplein in Amsterdam. Alle Dutch Street Cup teams spelen tijdens het finaleweekend op hun eigen niveau voor een Cup. Het winnende heren- en damesteam van de Dutch Street Cup is Nederlands kampioen en vertegenwoordigt ons land op de Homeless World Cup in Chili van 19 t/m 26 oktober 2014.

Bij Dutch Street Cup Haarlem wordt ook om Fair Play punten gespeeld. Alle teams kunnen tijdens de wedstrijden punten verdienen door sportief gedrag te tonen. Het meest sportieve team wint aan het einde van de competitie de Fair Play Cup!

Homeless World Cup 2015 in Amsterdam
De Homeless World Cup is het WK straatvoetbal voor dak- en thuislozen en wordt sinds 2003 georganiseerd. Het wereldkampioenschap vindt volgend jaar in Amsterdam plaats. Op het Museumplein zullen zo’n zeventig landenteams in actie komen. Het WK straatvoetbal wordt in 2015 georganiseerd door Stichting Life Goals in samenwerking met het Leger des Heils, de gemeente Amsterdam, de KNVB en het ministerie Veiligheid en Justitie.

Media zijn van harte welkom op de Dutch Street Cup in Haarlem

Wat: Dutch Street Cup  Haarlem – 30 augustus
Waar: Stationsplein
Tijden: 11.00 uur – Start wedstrijden
12.30 uur – Officiële kick off door Evert Pater, Leger des Heils directeur Noord Holland, en Harry Damave, vice-voorzitter DSS Haarlem.
16.00 uur – Finale Dutch Street Cup
16.15  uur – Prijsuitreiking