Dutch Street Cup

VVV-spelers strijden mee tijdens Dutch Street Cup Venlo

By 16 July 2014 No Comments

ZEIST, 16 juli 2014 – Op de Maasboulevard in Venlo vindt zaterdag 19 juli de Dutch Street Cup Venlo plaats. Wethouder Henk Brauer (sport), Marco Bogers, (directeur VVV Venlo) en Ans Pater, Leger des Heils Limburg/Brabant, verrichten om 12.30 uur de officiële aftrap.

De Dutch Street Cup is de landelijke straatvoetbalcompetitie voor dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen, georganiseerd door Stichting Life Goals. Maar liefst 38 teams uit 19 gemeenten hebben zich dit seizoen ingeschreven. Acht teams uit heel Nederland, waaronder een team uit Venlo, spelen op 19 juli om de dagtitel.

Het evenement in Venlo wordt  georganiseerd door Stichting Life Goals in samenwerking met Leger des Heils Limburg. Het team uit Venlo bestaat uit cliënten van het Leger des Heils, Moveoo en Care Plus. Vanuit de georganiseerde sport is VV Vos bij Dutch Street Cup Venl o betrokken. Moveoo, Care Plus en VV Vos zijn aanwezig bij de kick off. Het doel van de Dutch Street Cup is om dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen met behulp van sport te stimuleren om de stap terug naar de samenleving te zetten. En ook te gaan sporten bij een reguliere sportclub. Hiermee slaat de Dutch Street Cup een brug tussen sportverenigingen en welzijns- en zorginstellingen, en draagt het programma bij aan de + 10% sportparticipatie doelstelling van het NOC*NSF.

Platform sport en welzijn
“De Dutch Street Cup in Venlo laat zien dat sport bij uitstek een middel is om mensen die buitenspel lijken staan weer aan het gewone leven te laten meedoen”, aldus Ans Pater, afdelingshoofd Domus Sinselveld Leger des Heils Limburg/Brabant.” Hierbij legt het Leger des Heils structurele verbindingen met zorg- en welzijnspartners, de gemeente en de georganiseerde sport. Op deze manier ontstaat in Venlo een breed gedragen platform waarin sport en welzijn voor kwetsbare mensen een vaste plaats krijgt.”
De Dutch Street Cup is ontstaan vanuit het straatvoetbal. Vanaf dit jaar worden er meerdere sporten aan het project toegevoegd. Naast voetbal worden basketbal, volleybal, streetdance en wandelen/hardlopen georganiseerd. “We willen nog meer kwetsbare mensen bereiken die hun favoriete sport kunnen beoefenen, en tegelijkertijd de fysieke en mentale voordelen van het sporten ondervinden”, zegt Life Goals voorzitter Frans Derks.

Nederlands kampioen naar Chili voor Wereldkampioenschap
Op 12 en 13 september vindt het finaleweekend van de Dutch Street Cup plaats op het Museumplein in Amsterdam. Alle Dutch Street Cup teams spelen tijdens het finaleweekend op hun eigen niveau voor een cup. Het winnende heren- en damesteam van de Dutch Street Cup is Nederlands kampioen en vertegenwoordigt ons land op de Homeless World Cup in Chili van 19 t/m 26 oktober 2014.

Bij Dutch Street Cup Venlo wordt ook om Fair Play punten gespeeld. Alle teams kunnen tijdens de wedstrijden punten verdienen door sportief gedrag te tonen. Het meest sportieve team wint aan het einde van de competitie de Fair Play Cup!

Homeless World Cup 2015 in Amsterdam
De Homeless World Cup is het WK straatvoetbal voor dak- en thuislozen en wordt sinds 2003 georganiseerd. Het wereldkampioenschap vindt volgend jaar in Amsterdam plaats. Op het Museumplein zullen zo’n zeventig landenteams in actie komen. Het WK straatvoetbal wordt in 2015 georganiseerd door Stichting Life Goals in samenwerking met het Leger des Heils, de gemeente Amsterdam, de KNVB en het ministerie Veiligheid en Justitie.

Wat: Dutch Street Cup Venlo – 19 juli
Waar: Maasboulevard
Tijden: 11.00 uur – Start wedstrijden
12.30 uur – Officiële kick off door wethouder-sport Hans Brauer, Marco Bogers, directeur VVV Venlo & Ans Pater, Leger des Heils Limburg/Brabant.
16.00 uur – Finale Dutch Street Cup
16.15 uur – Prijsuitreiking