Dutch Street Cup

Dutch Street Cup-team Maastricht zet bijna MVV-spelers te kijk

By 9 July 2014 No Comments

MAASTRICHT, 5 juli 2014 – “We hebben je gemist, kale badmuts”. Scheidsrechter Paul Nagtegaal wordt na een paar weken afwezigheid hartelijk begroet door zijn collega’s. “Niet zeuren, maar fluiten”, zegt Paul  op de voor hem karakteristieke manier.

Het lijkt alsof hij niet is weggeweest. Het Dutch Street Cup-scheidsrechterteam is weer compleet. Met als speciale gast de Belgische Homeless Cup scheidsrechter Rudi Goossens, die de hele dag met veel plezier zal fluiten en de organisatie na afloop zal complimenteren met Dutch Street Cup Maastricht dat hij als een onvergetelijk toernooi heeft ervaren.

De stemming komt er helemaal in als het Leger des Heils vlak voor aanvang alle deelnemers op Limburgse vlaai trakteert. Pas dan zijn we echt in de meest schilderachtige provincie van ons land.

“Scheids klaar, spelers klaar, ballen maar”, roept dj Pepe om kwart over elf, een kwartier te laat. Ook dat hoort bij Limburg. “Elf uur is hier kwart na elf”, lacht een speler van het Maastrichtse team.

Rond 11.30u doemt bij de container van de wedstrijdleiding een gehelmde motorrijder op. Het blijkt directeur Leger des Heils Limburg/Brabant, Hans Martin Don, te zijn die deze keer niet met de racefiets maar met de motor is gekomen. Hij is ongetwijfeld de trouwste kick off deelnemer met in totaal acht kick offs in Eindhoven en Maastricht.

Een half uur later meldt Life Goals voorzitter Frans Derks zich. “De beste scheidsrechter van het universum”, roept dj Pepe bij wijze van welkom. Op de voor hem karakteristieke wijze begroet hij alle deelnemers. Voor iedereen heeft hij een vriendelijk woord; het lijkt alsof hij ze persoonlijk kent. Ondanks het feit dat hij griep heeft, zal hij de hele dag blijven. Tot aan de prijsuitreiking. “Dat heb ik beloofd”, vertrouwt hij me toe. “En belofte maakt schuld.”

Ook bij de kick off wordt vastgehouden aan het Maastrichts kwartiertje. De aftrap vindt plaats om 12.45u in plaats van de geplande 12.30u. Directeur Sport Maastricht, Maurice Bockting, steelt de show bij de traditionele penalty’s. Hij schiet ze er alle vier keihard in. Voor de als keeper fungerende MVV Mascotte ‘Bèr De Batteraef’ is er geen houden aan. “Ben ik als directeur Sport aan mijn stand verplicht”, lacht Maurice. “Mijn medewerkers zouden me afmaken als ik er een zooitje van maak.”

Maar ook wethouder Jack Gerats en Leger des Heils directeur Hans Martin Don weren zich kranig met twee treffers. Na het fotomoment met de Maastrichtse teams en de kick off deelnemers wordt een paar wedstrijden de ingelaste wedstrijd tussen MVV en het Dutch Street Cup-team Maastricht gespeeld. Het Maastrichtse team houdt lange tijd stand en moet pas in de laatste minuten zijn meerdere in de MVV-professionals erkennen. “Volgend jaar gaan wij met de winst aan de haal”, zegt de aanvoerder van het Maastrichtse team bij wijze van afscheid. Dat hij ooit nog tegen een MVV-team zou spelen, had hij in zijn stoutste dromen niet verwacht.

De finale Den Haag Zuid – Eindhoven 2 is een beladen wedstrijd. De winnaar gaat naar de landelijke finale op 13 september in Amsterdam waar wordt uitgemaakt welk dames- en herenteam ons land vertegenwoordigt op de Homeless World Cup in Chili van 19 tot 26 oktober. Na een spannende wedstrijd trekt Den Haag Zuid aan het langste eind waarmee ook de laatste van de tien finalisten bekend is. “ Iedereen  is hier vandaag winnaar”, zegt Frans Derks bij de prijsuitreiking. “Verliezers kennen we niet bij Dutch Street Cup”.

Mooie woorden waarmee een prachtig toernooi op waardige wijze wordt afgesloten, waarvan ook verslag werd uitgebracht door RTV Maastricht.