Dutch Street Cup

MVV-spelers draven op voor beslissende Dutch Street Cup in Maastricht

By 2 July 2014 No Comments

ZEIST, 2 juli 2014 – Op het Mosae Forum, bij het gemeentehuis in Maastricht vindt aanstaande zaterdag de Dutch Street Cup plaats. Wethouder WMO, Welzijn & Participatie Jack Gerats, Hans Martin Don, Maurice Bockting en Frans Derks verrichten om 12.30u de officiële aftrap. Tijdens de officiële kick off wordt een extra wedstrijd gespeeld tussen spelers van MVV en het Dutch Street Cup-team Maastricht.

De Dutch Street Cup is de landelijke straatvoetbalcompetitie voor dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen, georganiseerd door Stichting Life Goals. Maar liefst 38 teams uit 19 gemeenten hebben zich dit seizoen ingeschreven. Acht teams uit heel Nederland, waaronder twee Maastrichtse teams, spelen op 5 juli om de dagtitel. Speciale gast is de Belgische Homeless Cup scheidsrechter, Rudi Goossens,  die op  uitnodiging van de  Dutch Street Cup scheidsrechters aan het toernooi deelneemt.

Dutch Street Cup Maastricht
De Dutch Street Cup Maastricht wordt georganiseerd door Stichting Life Goals i.s.m. Leger des Heils Limburg. De twee teams uit Maastricht bestaan uit cliënten van het Leger des Heils, Moveoo en Levanto. Moveoo en Levanto zullen ook deelnemen aan de kick off penalties op de mascotte van MVV. Het doel van de Dutch Street Cup is om dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen met behulp van sport te stimuleren om de stap terug naar de samenleving te zetten. En ook te gaan sporten bij een reguliere sportclub. Hiermee slaat Dutch Street Cup een brug tussen sportverenigingen en welzijn- en zorginstellingen, en draagt het programma bij aan de + 10% sportparticipatie doelstelling van het NOC*NSF.

Draagvlak
“ Sport verbroedert en Maastricht laat dat zien”, zegt Leger des Heils directeur Hans Martin Don.” Mensen uit de wijken door middel van sport elkaar laten ontmoeten is een doelstelling. Dutch Street Cup sluit hier perfect bij aan. Daarnaast is het goed voor de fysieke en mentale gezondheid van de deelnemers. Dat het draagvlak voor Dutch Street in Maastricht toeneemt, is een verheugende ontwikkeling die aantoont dat sport en welzijn een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de participatie van kwetsbare mensen.”

Basketbal clinic door Maastricht Sport
De Dutch Street cup is ontstaan vanuit het straatvoetbal. Vanaf dit jaar worden er meerdere sporten aan het project toegevoegd. Naast voetbal worden basketbal, volleybal, streetdance en wandelen/hardlopen georganiseerd. “We willen nog meer kwetsbare mensen bereiken die hun favoriete sport kunnen beoefenen, en tegelijkertijd de fysieke en mentale voordelen van het sporten ondervinden”, zegt Life Goals voorzitter Frans Derks. In het kader van de sportverbreding organiseert Maastricht Sport tijdens het toernooi een basketbal clinic waaraan de Dutch Street Cup spelers en het publiek kunnen deelnemen.

Teams strijden voor een plek in de Dutch Street finale op 12 en 13 september
Op 12 en 13 september vindt het finaleweekend van de Dutch Street Cup plaats op het Museumplein in Amsterdam. Alle Dutch Street Cup teams spelen tijdens het finaleweekend op hun eigen niveau voor een cup. Het winnende heren- en damesteam van de Dutch Street Cup is Nederlands kampioen en vertegenwoordigt ons land op de Homeless World Cup in Chili van 19 t/m 26 oktober 2014.

Bij Dutch Street Cup Maastricht wordt ook om  Fair Play punten gespeeld. Alle teams kunnen tijdens de wedstrijden punten verdienen door sportief gedrag te tonen. Het meest sportieve team wint aan het einde van de competitie de Fair Play Cup!

Homeless World Cup 2015 in Amsterdam
De Homeless World Cup is het WK straatvoetbal voor dak- en thuislozen en wordt sinds 2003 georganiseerd. Het wereldkampioenschap vindt volgend jaar in Amsterdam plaats. Op het Museumplein zullen zo’n zeventig landenteams in actie komen. Het WK straatvoetbal wordt in 2015 georganiseerd door Stichting Life Goals i.s.m. het Leger des Heils, de gemeente Amsterdam, de KNVB en het ministerie Veiligheid en Justitie.

Wat: Dutch Street Cup Maastricht – 5 juli
Waar: Mosae Forum, voor het gemeentehuis
Tijden: 11.00 uur – Start wedstrijden
12.30 uur – Officiële kick off door wethouder Jack Gerats (WMO, Welzijn & Participatie), Maurice Bockting (Maastricht Sport),  Hans Martin Don (directeur Leger des Heils Limburg/Brabant) en Frans Derks (voorzitter Life Goals).
Extra wedstrijd tussen MVV team en Dutch Street Cup team
16.00 uur – Finale Dutch Street Cup