Dutch Street Cup

Groningen loopt uit voor Dutch Street Cup op Ossenmarkt

By 2 July 2014 No Comments

GRONINGEN, 28 juni 2014 – “Mijn laatste seizoen.” Ricardo Phillipe is zichtbaar aangeslagen. “Dutch Street Cup heeft me heel veel geleerd. Hoe ik met andere mensen kan omgaan, verantwoordelijkheid nemen, tegen je verlies kunnen…… En dan niet alleen hier, maar ook in het gewone leven.”

Bert Swart, burgemeester van Zuidhorn, knikt instemmend. Als voorzitter van het Veiligheidhuis weet hij als geen ander wat sport kan doen voor mensen die het moeilijk hebben. Hij geeft Ricardo een bemoedigend schouderklopje en voegt eraan toe: “Je bent een voorbeeld voor alle mensen hier. Je laat zien dat sport echt helpt. We zijn trots op je.”

Applaus alom. “Ricardo, Ricardo……”, scanderen zijn medespelers. Hij pinkt een traan weg. Het afscheid valt hem zwaar. “Kop op!” Coach Niels Bouwman geeft hem een speels tikje. Na drie jaar Dutch Street Cup is er een hechte band tussen trainer en speler ontstaan. Ricardo herpakt zich en schiet de drie kick off penalty’s er vlekkeloos in.

“Het is maar goed dat we je er volgend jaar niet bij hebben”, lacht Bert Swart die met Ingrid Bousema, voorzitter Stichting van de Straat, en Mick Duzink, manager maatschappelijke projecten FC Groningen, op een gedeelde tweede plaats eindigt.” Dan maken we tenminste  nog een kans om als eerste te eindigen.”

De ingelaste kick off wedstrijd tussen de bij Stichting van de Straat aangesloten zorginstellingen en Dutch Street Cup Groningen wordt in het voordeel van laatstgenoemde beslecht. “Nu weten we wat het is om zo’n wedstrijd te spelen”, verzucht een zorgverlener. “Petje af voor de Dutch Street Cup spelers die vier tot vijf wedstrijden spelen.”

Na de kick off barst Dutch Street Cup Groningen weer los. Er wordt met passie en inzet gespeeld. Vooral de wedstrijden van de twee Groningse teams maken de nodige emoties los.
“Niet bijten, hè”, schreeuwt een fan tegen een speler die er te hard tegenaan gaat. “Dracula is hier al geweest”. Hij doelt op ex Groninger speler Louis Suarez die na het derde bijtincident voor het WK is geschorst.
“Maak je niet ongerust, ik heb een kunstgebit”, antwoordt de speler gevat.

In de loop van de middag stroomt de tribune vol. Rond 13.00 uur zijn alle tweehonderd zitplaatsen bezet. “Dit is een waar sportfestijn voor kwetsbare mensen”, vertrouwt Bert Swart me bij wijze van afscheid toe. “Groningen kan hier op trots op zijn.”

De finale Lelystad 2 – Groningen 2 wordt ondanks hartstochtelijke aanmoedigingen voor de thuisploeg door Lelystad gewonnen. “We hadden het graag anders gezien”, zegt Groningen coach Niels Bouman bij de prijsuitreiking. “Maar de beste heeft gewonnen en dat was Lelystad”.
“Onze eerste toernooizege”, juichen dolblije Lelystad coaches Tanja en Paul. ”Het hek is van de dam, nu komen er meer.”

De Fair Play Wissel Cup neemt Zwolle mee naar huis. “Volgend jaar staat ie weer hier”, zegt de aanvoerder van het Groningse team. “Daar kunnen jullie me aan houden.”
De Coach van de Dag Prijs die Dutch Street Cup Groningen voor het eerst dit jaar instelt, gaat naar Leeuwarder coach Lody. “Voor je deskundigheid, inzet en sportiviteit”, zegt bij de prijsuitreiking.
Daarmee eindigt Dutch Street Cup Groningen zoals het begon: Een sportfestijn waarin respect en sportiviteit centraal staan.