Dutch Street Cup

Succesvolle Dutch Street Cup in sportstad Utrecht

By 6 May 2014 No Comments

ZEIST, 6 mei 2014 – “Spelers klaar, scheids klaar, ballen maar.” Klokslag 11.00u opent dj PP met zijn inmiddels bekende intro de Dutch Street Cup in Utrecht. Vanaf de start zijn er veel toeschouwers. En dat zal de hele dag zo blijven ook. Winkelende gezinnen maken even pas op de plaats, passanten kijken een tijdje toe en in shirts van FC Utrecht gestoken fans moedigen de vier thuisteams aan.

“Mooi, hè, al die mensen”, merkt de aanvoerder van een Utrechts team op. “Zien ze ook dat we heus wel wat anders kunnen dan rondhangen op straat.” Hij voegt de daad bij het woord en maakt een praatje met een paar passanten. Na een paar minuten gaan ze als oude bekenden uit elkaar. “Winnen hoor, net als FC Utrecht vanavond, ook een thuiswedstrijd,” zegt een van hen. Bij wijze van afscheid maken ze een selfie. Vreedzaam staan ze naast elkaar, de armen gebroederlijk om elkaars schouders geslagen. Sport verbroedert echt. Je hebt er alleen maar een bal voor nodig. Rond 12.00u maakt Life Goals directeur, Arne de Groote, zijn opwachting. In wielrennerstenu op een blitse racefiets. Onherkenbaar haast. “Ben jij het echt, Arne,” grapt scheids Paul Nagtegaal. “De Tour de France moet nog beginnen.” Even later is Arne al weer weg. Hij moet nog naar Zeeland. Een afstand van 140 km. “Daar staat vijf uur voor als de wind meezit”, zegt hij als hij wegracet.

Bij de kick off meldt zich naast Leger des Heils directeur Jan Jans en VSU voorzitter Jan Boessenkool plotsklaps ook Willem Lammerink, directeur van zorgpartner Tussenvoorziening. “ Ik wilde al een paar jaar meedoen met penaltyschieten”, laat hij weten. “Maar het kwam er steeds niet van.” Ook hij moet het echter afleggen tegen Jan Boessenkool die zijn medespelers met een bekeken schuiver aftroeft.

kickoffutrecht
Na de kick off barst het streetdance festijn van Atelier Velp in volle hevigheid los. Hun optreden trekt in een mum van tijd een grote schare publiek. “ We are all music”, roept dansicoon Kimberley. En zo is het maar net. Verschillen zijn er niet, iedereen gaat op in de muziek. Een stukje verderop verzorgt ex Dutch Street Cup speler Utrecht, Giovanni, een kickbox clinic. Met veel enthousiasme brengt hij pakweg twintig deelnemers de basics bij. De keeper van het Utrechts damesteam springt er met razendsnelle reflexen uit. Na afloop meldt ze zich direct aan voor Giovanni’s kickbox cursus. “Hartstikke mooi”, verzucht hij, “volgend jaar ben ik er weer bij.”

workshoputrecht
Ondertussen wordt er ook gevoetbald. Met veel inzet en passie. Vooral de Utrechtse thuisteams maken de nodige emoties los. En als een wedstrijd tussen Utrecht dames en Venlo heren met 5:5 gelijk eindigt, gaat het publiek helemaal uit zijn dak. Dat het damesteam na penalties toch nog verliest, doet er niet toe. Het gelijkspel is een wapenfeit zonder precedent. Voor het eerst heeft een Dutch Street Cup damesteam een herenteam bedwongen.

De finale Utrecht 1 – Noord Veluwe is een regelrechte thriller. Er wordt op het scherp van de snede gespeeld. Maar ook heel sportief. Utrecht 1 trekt met een stand van 6: 4 uiteindelijk aan het langste eind. “ Jullie hebben deze keer gewonnen”, zegt de aanvoerder van het Noord Veluwe team. “ Maar we krijgen een revanche op ons toernooi in Harderwijk en dan winnen wij.” Even later gaan ze samen op de foto. Sportiever kan het niet. Het is de Dutch Street Cup ten top!

dagwinnaarutreccht